Licentiate courses in Rural Education of the Area of Natural Sciences: analysis of the production in national journals

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6455

Abstract

ABSTRACT. This paper investigates how licentiate courses in Rural Education articulate with the area of the Sciences of Nature, from the productions socialized in Brazil, from the Teaching area of CAPES, between the years of 2013 to 2017, with classification A1, A2 and B1. The sources of the research were 14 articles, among 4189 articles published in 25 journals. The research is qualitative, of the bibliographic type, and the technique of analysis was the Textual Discourse Analysis. The results were synthesized in three categories interrelated: a) Curriculums and Cultures in Rural Education in Natural Sciences; b) Teacher Training in Rural Education in Natural Sciences; c) Science - Technology – Society and Social and Environmental Implications. We highlight the presence of three central, inseparable elements: the rural populations, contexts and intentionalities. So, teachers and students, who live and work in different rural contexts, too experience and problematize the intentionalities in Education, the Natural Sciences and society. They find in Rural Education a place of discussion about the lived contradictions and the construction of other possible ways of society.

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Autor/innen-Biografien

Antonio Marcos Teixeira Dalmolin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciado em Física e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente é professor do Departamento de Ensino e Currículo, da Faculdade de Educação, da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com atuação no Curso de Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza. Também é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFRGS.

Rosane Nunes Garcia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas; Mestre em Genética e Biologia Molecular e Doutora em Biologia Animal pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professora e pesquisadora no Colégio de Aplicação da UFRGS e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde da UFRGS. Coordena o grupo de pesquisa Alfabetização Científica no Ensino Básico, trabalhando com temáticas relacionadas ao ensino e à aprendizagem das Ciências da Natureza e a interdisciplinaridade no currículo.

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Veröffentlicht

2020-01-19

Zitationsvorschlag

Dalmolin, A. M. T., & Garcia, R. N. (2020). Licentiate courses in Rural Education of the Area of Natural Sciences: analysis of the production in national journals. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e6455. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6455