Schooling of Young people and adults in areas of agrarian reform of the State of Parana: the experience of UNIOESTE
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7151Schlagworte:
EJA II; Alternation Regime; Schooling in areas of agrarian reform.Abstract
ABSTRACT. The aim of this essay is to present the dynamics and results achieved through the youth and adults schooling project – final years of elementary school (phase II) –in areas of agrarian reform of the State of Parana. We sought to describe the essence of the project in order to highlight the importance of educational actions focused on attending to latent social demands in the history of Brazilian education. As a methodology, we used documentary analysis, based on the scope of the project and the relevant legislations, with the specialized bibliography to reach the presentation of the results obtained with the development of the course. As a result, we have the remarkable presence of the difficulties of the EJA modality, in addition to the reality of rural communities, mainly linked to social movements, but in the contradictory process, the demand for education is highlighted in the number of enrollments and evidenced in the relationship of seniors, revealing a reality still present in our country.
Downloads
Literaturhinweise
Arroyo, M. G. (Org.). (2003). Da Escola Carente à Escola Possível. São Paulo-SP: Editora Loyola.
Brasil. (1991). Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Saraiva.
Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: www.mec.gov.br. Acesso em: 02 Set 2012.
Brasil. (2002). Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade – SECAD. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Diretoria de Educação para Diversidade e Cidadania. Coordenação Geral de Educação do Campo. Brasília.
Brasil. (2011). Ministério do Desenvolvimento Agrário/MDA. Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária/INCRA. Manual do Programa Nacional de Educação na reforma agrária (PRONERA). Brasília.
Cascavel. (2008). Secretaria Municipal de Educação. Currículo para a rede pública municipal de ensino de Cascavel. Volume III: Ensino Fundamental – Educação de Jovens e Adultos. Cascavel: Editora Progressiva.
Di Pierro, M. C. (2005). Notas sobre a redefinição da identidade e das políticas públicas de educação de jovens e adultos no Brasil. Educação e Sociedade, 26(92), 1115-1139. https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000300018
Favoreto, A. (2008). Marxismo e educação no Brasil (1922–1935): o discurso do PCB e de seus intelectuais (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Ferro, J. I., & Pinheiro, R. A. (2015). A ação docente e o currículo na EJA: um repensar a partir das diferenças socioculturais dos alunos. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, 3(5), 99-120.
Freire, P. (1997). Política e Educação: ensaios. São Paulo, Cortez.
Freire, P. (2001). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Giovanetti, M. A., Gomes, N. L., & Soares, L. (Orgs.). (2006). Diálogos na Educação de Jovens e Adultos. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2007). Pesquisa nacional por amostra de domicílios, 2007 – Relatório Comentários. IBGE.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2010). Pesquisa nacional por amostra de domicílios, 2010 – IBGE.
INCRA – Instituto Nacional de Colonização e Reforma Agrária. (2010). Qualidade de vida, produção e renda nos assentamentos de reforma agrária no Brasil. Brasília: Incra.
Paiva, J., & Oliveira, I. B. (Orgs.). (2009). Educação de Jovens e Adultos. Petrópolis-RJ: DP&A.
Paraná. (2005). Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Departamento de Educação Profissional. Educação Profissional na Rede Pública Estadual: Fundamentos Políticos e Pedagógicos.
Santos, G. R. M., Crusoé, N. M. C., & Moreira, N. R. (2017). Prática Educativa em Movimento Social: narrativas de jovens. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, 5(10), 90-107.
Silva, R. C. S., Sousa, E. A. A., Queiroz, J. M. A., & Onofre, J. A. (2019). As causas da evasão escolar na EJA: uma concepção histórica. Revista EJA em Debate, 8(13), 1-18.
Vigano, S. M. M., & Laffin, M. H. L. F. (2016). A educação de Jovens e Adultos como um espaço de empoderamento das mulheres. Revista Brasileira de Educação de Jovens e Adultos, 5(7), 1-19.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).