The organization of pedagogical work in multiseriated schools in countryside: reflections and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8201Abstract
Abstract.
This work presents reflections on the Organization of Pedagogical Work in multisierial schools in the countryside and was based on the experiences of a year and a half in the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID), in the practice of supervised internship in a multiseriate class, as well as the observations made in five multi-grade schools in the municipality of Senhor do Bonfim-BA, from the research project for the preparation of the Conclusion Work for the Pedagogy Degree course. Faced with this challenge, the objective was, therefore, to understand how pedagogical work is organized in these schools. As a theoretical contribution, we subsidize ourselves in the studies of Caldart (2007), Hage (2014), Santos (2012), Freitas (2012), among others. We used a qualitative methodological approach, with an exploratory field, as a search for clarification and approximation with the object of study. The study showed that there are very similar formats, in general, arising from the experience of teachers in these classes. He also pointed out that the pedagogical work lacks an organization that can encompass the field and its knowledge in a contextualized way.
Downloads
Literaturhinweise
ALMEIDA, R.S. (2009). Caderno Didático Organização do Trabalho Pedagógico. Construção da Escola do Campo. Universidade Federal da Bahia Faculdade de Educação.
BORGES NETTO, M. & SILVA JÚNIOR, A. F (2011). Por uma educação do campo: percursos históricos e possibilidades. Entrelaçando, Uberlândia, n.3, p.45-60, Nov.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais para Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/ CEB nº. 01 de 03 de Abril de 2002. Brasília – DF, 2002.
CALDART, R. S. (2007). Sobre Educação do campo. Recuperado de: http://pt.scribd.com/doc/92602353/roseli-caldart-2007-Educacao-no-campo#scribd
FIGUEIRA, M. do R. S & LIMA, A. C. de S (2001). O trabalho docente nas escolas multisseriadas do campo. Centro de Educação-UFPB: João pessoa- PB.
HAGE, S. A. M. (2006). A realidade das escolas multisseriadas frente às conquistas na legislação educacional. In: Anais da 29ª Reunião Anual do ANPED: Educação, Cultura e Conhecimento na Contemporaneidade: desafios e compromissos manifestos. Caxambu: ANPED. Recuperado de: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/posteres/GT13-2031--Int.pdf
HAGE, S. A. M. (Org.) (2005). Educação do campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda.
INEP. 2011. Censo Escolar do INEP. Recuperado de: http://portal.inep.gov.br/basica-censo
LAKATOS, E. M. & MARCONI, M. de A (1996). Técnicas de Pesquisa. 3 ed. São Paulo: Atlas.
MEDRADO, C. H. de S (2012). Prática pedagógica em classes multisseriadas, Entrelaçando, v.2, n.6,p. 133-148, Set.-Dez.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. (2010). Projeto Base: Escola Ativa. Brasília: MEC.
PIMENTA, S. G. Questões sobre a organização do trabalho na escola. Idéias, São Paulo, v. 16, p. 78-83, 1993.
RODRIGUES,E. S. S (2009). A organização do tempo pedagógico no trabalho docente: relações entre o prescrito e o realizado. 2009. 117 f. Dissertação (Mostrado em Educação)- Universidade Metodista de Piracicaba- Faculdade de Ciências Humanas, Piracicaba- SP.
SANTOS, A. C. de S. (2011). Educação do campo: uma breve (re) construção epistemológica.In: LIMA, E.S; SILVA, A. M. (Org.). Diálogos sobre Educação do Campo. Teresina: EDUFPI.
SANTOS, J. R. (2012). Classe multisseriada: uma análise a partir de escolas do campo do município de Coronel João Sá/Ba. 2012. 137 f. Dissertação (Mostrado em Educação)- Universidade Federal de Sergipe, São Cristovam.
SANTOS, J. R. (2012). Classe multisseriada: uma análise a partir de escolas do campo do município de Coronel João Sá/Ba. 2012. 137 f. Dissertação (Mostrado em Educação)- Universidade Federal de Sergipe, São Cristovam.
SANTOS, R. B. (2013). História da Educação do Campo no Brasil. Recuperado de: http://www.ebah.com.br/content/ABAAAfLvwAB/historia-educacao-campo-no-brasil?part=2
SOUZA, M. A. (2006) Educação do campo: propostas e práticas pedagógicas do MST. Petrópolis: Vozes.
SOUZA. I. P. F. de. (2009). As linhas que tecem a Educação do Campo. In: FALSARELLA, A. M; FONSECA, V. N. (Org.). Coleção Diálogos sobre a Gestão Municipal. O cotidiano do gestor: temas e práticas. São Paulo: CENPEC, 2009. p. 70-85.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).