The organization of pedagogical work in multiseriated schools in countryside: reflections and possibilities

Auteurs-es

  • Adlandia do Nascimentto Dias Centro Universitário Leonardo da Vinci – UNIASSELVI
  • Ivânia Paula Freitas de Souza Sena Universidade do Estado da Bahia – UNEB
  • Jaini Pereira Xavier Souza Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8201

Résumé

Abstract.

This work presents reflections on the Organization of Pedagogical Work in multisierial schools in the countryside and was based on the experiences of a year and a half in the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarship (PIBID), in the practice of supervised internship in a multiseriate class, as well as the observations made in five multi-grade schools in the municipality of Senhor do Bonfim-BA, from the research project for the preparation of the Conclusion Work for the Pedagogy Degree course. Faced with this challenge, the objective was, therefore, to understand how pedagogical work is organized in these schools. As a theoretical contribution, we subsidize ourselves in the studies of Caldart (2007), Hage (2014), Santos (2012), Freitas (2012), among others. We used a qualitative methodological approach, with an exploratory field, as a search for clarification and approximation with the object of study. The study showed that there are very similar formats, in general, arising from the experience of teachers in these classes. He also pointed out that the pedagogical work lacks an organization that can encompass the field and its knowledge in a contextualized way.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Adlandia do Nascimentto Dias, Centro Universitário Leonardo da Vinci – UNIASSELVI

Mestra em Extensão Rural pelo Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural (PPGExR) da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Tutora (Externa) Presencial do Curso de Licenciatura em Pedagogia no Centro Universitário Leonardo da Vinci (UNIASSELVI). Participou como bolsista do Programa Institucional de Bolsas Iniciação a Docência (PIBID).

Ivânia Paula Freitas de Souza Sena, Universidade do Estado da Bahia – UNEB

É Professora Assistente da Universidade do Estado da Bahia-Campus VII. Coordenou o Colegiado de Pedagogia, o Curso de Especialização em Educação do Campo, Núcleo de Pesquisa e Extensão em Desenvolvimento Territorial do DEDC- VII e o sub-projeto "Repensando a organização do trabalho pedagógico nas escolas do Campo multisseriadas", do Programa de Iniciação à Docência (PIBID/UNEB/CAPES); Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Comunicação e Tecnologias- GEC/UFBA no qual pesquisa a Educação do Campo no contexto da Cultura Digital (tese em conclusão); Membro do Grupo Educação, Trabalho e Contra-hegemonia- UNEB; Membro da Articulação Interterritorial de Educação do Campo no Semiárido; Membro do Coletivo de Educação do Campo da UNEB.

Jaini Pereira Xavier Souza, Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF

Mestra em Extensão Rural pelo Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural (PPGExR) da Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF. Graduada em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia-UNEB. Participou como bolsista do Programa Institucional de Iniciação a Docência-PIBID. Atualmente, é Professora contratada pelo 2º ano do Ensino Fundamental de uma escola municipal e Tutora (online / presencial) do Curso de Licenciatura em Pedagogia da Univasf (Polo Jaguarari / BA).

Références

ALMEIDA, R.S. (2009). Caderno Didático Organização do Trabalho Pedagógico. Construção da Escola do Campo. Universidade Federal da Bahia Faculdade de Educação.

BORGES NETTO, M. & SILVA JÚNIOR, A. F (2011). Por uma educação do campo: percursos históricos e possibilidades. Entrelaçando, Uberlândia, n.3, p.45-60, Nov.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais para Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/ CEB nº. 01 de 03 de Abril de 2002. Brasília – DF, 2002.

CALDART, R. S. (2007). Sobre Educação do campo. Recuperado de: http://pt.scribd.com/doc/92602353/roseli-caldart-2007-Educacao-no-campo#scribd

FIGUEIRA, M. do R. S & LIMA, A. C. de S (2001). O trabalho docente nas escolas multisseriadas do campo. Centro de Educação-UFPB: João pessoa- PB.

HAGE, S. A. M. (2006). A realidade das escolas multisseriadas frente às conquistas na legislação educacional. In: Anais da 29ª Reunião Anual do ANPED: Educação, Cultura e Conhecimento na Contemporaneidade: desafios e compromissos manifestos. Caxambu: ANPED. Recuperado de: http://29reuniao.anped.org.br/trabalhos/posteres/GT13-2031--Int.pdf

HAGE, S. A. M. (Org.) (2005). Educação do campo na Amazônia: retratos de realidade das escolas multisseriadas no Pará. Belém: Gráfica e Editora Gutemberg Ltda.

INEP. 2011. Censo Escolar do INEP. Recuperado de: http://portal.inep.gov.br/basica-censo

LAKATOS, E. M. & MARCONI, M. de A (1996). Técnicas de Pesquisa. 3 ed. São Paulo: Atlas.

MEDRADO, C. H. de S (2012). Prática pedagógica em classes multisseriadas, Entrelaçando, v.2, n.6,p. 133-148, Set.-Dez.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. (2010). Projeto Base: Escola Ativa. Brasília: MEC.

PIMENTA, S. G. Questões sobre a organização do trabalho na escola. Idéias, São Paulo, v. 16, p. 78-83, 1993.

RODRIGUES,E. S. S (2009). A organização do tempo pedagógico no trabalho docente: relações entre o prescrito e o realizado. 2009. 117 f. Dissertação (Mostrado em Educação)- Universidade Metodista de Piracicaba- Faculdade de Ciências Humanas, Piracicaba- SP.

SANTOS, A. C. de S. (2011). Educação do campo: uma breve (re) construção epistemológica.In: LIMA, E.S; SILVA, A. M. (Org.). Diálogos sobre Educação do Campo. Teresina: EDUFPI.

SANTOS, J. R. (2012). Classe multisseriada: uma análise a partir de escolas do campo do município de Coronel João Sá/Ba. 2012. 137 f. Dissertação (Mostrado em Educação)- Universidade Federal de Sergipe, São Cristovam.

SANTOS, J. R. (2012). Classe multisseriada: uma análise a partir de escolas do campo do município de Coronel João Sá/Ba. 2012. 137 f. Dissertação (Mostrado em Educação)- Universidade Federal de Sergipe, São Cristovam.

SANTOS, R. B. (2013). História da Educação do Campo no Brasil. Recuperado de: http://www.ebah.com.br/content/ABAAAfLvwAB/historia-educacao-campo-no-brasil?part=2

SOUZA, M. A. (2006) Educação do campo: propostas e práticas pedagógicas do MST. Petrópolis: Vozes.

SOUZA. I. P. F. de. (2009). As linhas que tecem a Educação do Campo. In: FALSARELLA, A. M; FONSECA, V. N. (Org.). Coleção Diálogos sobre a Gestão Municipal. O cotidiano do gestor: temas e práticas. São Paulo: CENPEC, 2009. p. 70-85.

Publié-e

2020-10-28

Comment citer

Dias, A. do N., Paula Freitas de Souza Sena, I., & Pereira Xavier Souza, J. (2020). The organization of pedagogical work in multiseriated schools in countryside: reflections and possibilities. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8201. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8201