Rural Education and Special Education: the dialogue of inclusive modalities in contemporary times
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8274Schlagworte:
Special Education. Rural Education. Critical TheoryAbstract
Abstract: This article discusses the theoretical and conceptual reflections of the interface between Special Education and Rural Education in the context of Brazilian public policies in contemporary times. Therefore, it is necessary to understand the concept of Rural Education within a historical approach drawn by social movements against the mechanisms of exclusion and segregation of peasant subjects, including in this process the target audience of Special Education, strengthening the movement of struggle and resistance to guarantee inclusive social rights already won in the legal provisions. Our intention is to present the main legal frameworks of Brazilian educational legislation, seeking to identify the elements that establish a dialogue between Special Education and Rural Education as modalities of Inclusive Education in contemporary society, with emphasis on the Operational Guidelines for Basic Education in Rural Schools and its Complementary Guidelines and the National Policy on Special Education from the perspective of Inclusive Education, among others. This article is a bibliographic essay that uses the lens of Critical Theory, with emphasis on Theodor Adorno's thinking, in the critical-reflexive analysis of Special Education in the Field, resulting in the identification of the main elements of convergence that consolidate the interface between the modalities aforementioned, evidencing the necessary articulation in the consolidation of inclusive public policies for students targeting Special Education in rural schools.
Downloads
Literaturhinweise
Adorno, T. W. (1995a). Educação e Emancipação. São Paulo: Paz e Terra.
Adorno, T. W. (1995b). Palavras e Sinais: modelos críticos 2. Petrópolis: Vozes.
Arroyo, M. G. (2004). A educação básica e o movimento social do campo. In M. G. Arroyo, R. S. Caldart, & M. C. Molina. (Orgs.). Por uma educação do campo (pp. 65-86). Petrópolis: Vozes.
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (1988, 05 de outubro). Brasília, DF, Presidência da República.
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1.
Resolução nº 2. (2001, 11 de setembro). Estabelece as Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica Brasília, DF: Ministério da Educação.
Resolução nº 1. (2002, 3 de abril). Institui diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. (2008). Brasília, DF: Ministério da Educação.
Resolução nº 2. (2008, 28 de abril). Estabelece diretrizes complementares, normais e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da educação básica do campo. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Resolução nº 4. (2009, 2 de outubro). Institui Diretrizes Operacionais para o atendimento educacional especializado na educação Básica, modalidade Educação Especial. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Decreto nº 7611. (2011, 17 de novembro de 2011). Dispõe sobre a educação especial, o atendimento educacional especializado e dá outras providências. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Lei nº 13.005. (2014, 25 de junho de 2014). Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE 2014-2024 e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Caiado, K. R. M., Gonçalves, T. G. G. L., & Sá, M. A. (2016). Educação Escolar no Campo: desafios à educação especial. Revista Linhas Críticas, 22(48), 324-345. https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4887
Caiado, K. R. M., & Meletti, S. M. F. (2011). Educação especial na educação do campo: 20 anos de silêncio no GT 15. Revista Brasileira de Educação Especial, 17(1), 93-104. https://doi.org/10.1590/S1413-65382011000400008
Caldart, R. S. (2002). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In M. G. Arroyo, R. S. Caldart, & M. C. Molina. (Orgs.). Por uma educação do campo: identidade e políticas públicas (pp. 18-25). Petrópolis: Vozes.
Caldart, R. S. (2003). A escola do campo em movimento. Revista Currículo sem Fronteiras, 3(1), 60-81.
Caldart, R. S. (2004). Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo. In M. C. Molina, & S. M. S. A. Jesus. (Orgs.). Por uma educação do campo: contribuições para a construção de um projeto de educação do campo (pp. 10-31). Brasília: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”.
Damasceno, A. D., et al. (Org.). (2012). Educação Profissional Inclusiva: desafios e perspectivas. Seropédica: EDUR.
Kolling, E. J., Nery, I. I., & Molina, M. C. (1999). Por uma educação básica do campo (Memória). Brasília: Fundação Universidade de Brasília.
Martins, L. A. R. (2012). Reflexões sobre a formação de professores com vistas à educação inclusiva. In T. G. Miranda, & T. A. Galvão Filho. (Orgs.). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares (pp. 25-38). Salvador: EDUFBA.
Molina, M. C. (2002). Desafios para os educadores e as educadoras do campo. In E. J. Kolling, P. R. Cerioli, & R. S. Caldart. (Org.). Por uma educação do campo: identidade e políticas públicas (pp. 26-30). Brasília: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”.
Nozu, W. C. S. (2017). Educação Especial e Educação do Campo: entre porteiras marginais e fronteiras culturais (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Grande Dourados, Mato Grosso do Sul.
Pucci, B. (Org.). (2007). Teoria Crítica e Educação: a questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. Petrópolis: Vozes; São Carlos: EDUFSCAR.
Rabelo, L. C. C., & Caiado, K. R. M. (2014). Educação especial em escolas do campo: um estudo sobre o sistema municipal de ensino de Marabá. Revista Cocar, 8(1), 63-71.
Ribeiro, M. (2012). Educação Rural. In R. S. Caldart et al. (Org.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 293-298). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Rossato, G., & Praxedes, W. (2015). Fundamentos da educação do campo: história, legislação, identidades camponesas e pedagogia. São Paulo: Editora Loyola.
Silva, A. M. (2010). Educação especial e inclusão escolar: histórias e fundamentos. Curitiba: Ibpex.
Santos, R. B. (2011). História e Educação: avanços e possiblidades da educação do campo no Brasil. Revista de História da UNIABEU, 1(1), 100-115.
Santos, R. B. (2017). História da educação do campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Revista Teias, 18(51), 210-224. https://doi.org/10.12957/teias.2017.24758
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).