Rural Education and Special Education: the dialogue of inclusive modalities in contemporary times

Auteurs-es

  • Taiana Furtado dos Anjos Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ
  • Allan Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8274

Mots-clés :

Special Education. Rural Education. Critical Theory

Résumé

Abstract: This article discusses the theoretical and conceptual reflections of the interface between Special Education and Rural Education in the context of Brazilian public policies in contemporary times. Therefore, it is necessary to understand the concept of Rural Education within a historical approach drawn by social movements against the mechanisms of exclusion and segregation of peasant subjects, including in this process the target audience of Special Education, strengthening the movement of struggle and resistance to guarantee inclusive social rights already won in the legal provisions. Our intention is to present the main legal frameworks of Brazilian educational legislation, seeking to identify the elements that establish a dialogue between Special Education and Rural Education as modalities of Inclusive Education in contemporary society, with emphasis on the Operational Guidelines for Basic Education in Rural Schools and its Complementary Guidelines and the National Policy on Special Education from the perspective of Inclusive Education, among others. This article is  a bibliographic essay that uses the lens of Critical Theory, with emphasis on Theodor Adorno's thinking, in the critical-reflexive analysis of Special Education in the Field, resulting in the identification of the main elements of convergence that consolidate the interface between the modalities aforementioned, evidencing the necessary articulation in the consolidation of inclusive public policies for students targeting Special Education in rural schools.

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Bibliographies de l'auteur-e

Taiana Furtado dos Anjos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Taiana  Furtado  dos   Anjos   é Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). É graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá. Especialização em Educação Especial e Inclusiva. Especialização em Educação pela Faculdade Atual. É pedagoga da rede pública de ensino no Estado do Amapá. Integrante do Grupo de Pesquisa Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão   (LEPEDI).

Allan, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Allan Rocha Damasceno é Especialista em Educação Especial pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre e Doutor em Educação, cujas pesquisas possuem ênfase na modalidade de ensino Educação Especial, pela UFF. Realizou estágio pós-doutoral na Universidade Federal do Paraná (UFPR). É Professor Associado do Instituto de Educação da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Foi o fundador e Coordena o Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação, Diversidade e Inclusão (LEPEDI).

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Publié-e

2020-07-03

Comment citer

Furtado dos Anjos, T., & Damasceno, A. R. (2020). Rural Education and Special Education: the dialogue of inclusive modalities in contemporary times . Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8274. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8274

Numéro

Rubrique

Dossiê temático: Formação e Trabalho Docente no Campo e Educação Especial