Amidst the priesthood and activism: the everyday life of a school in the countryside of Valença - RJ

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DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8921

Abstract

Abstract: The objective of this research was to analyze the daily life of a teacher in a public school located in the city of Valença - RJ. According to Alves (2003), each day of the school is different, therefore, it is necessary that different types of studies show how knowledge is constructed and reconstructed in the school environment, as well as highlight what are the expectations of the teacher in relation to teaching and report the their working conditions. This is a qualitative research (Gerhartdt & Silveira, 2009), which were produced through on-site observations of the school's daily life and based on a semi-structured interview conducted with the teacher. Once produced, the data were analyzed via categorization (Moraes, 1999). The results point to the precariousness of the school, the difficulties that the teacher goes through in the exercise of teaching and a mixture of hope and pessimism in relation to the changes in the actions of the authorities in relation to rural education.

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Autor/innen-Biografien

Érica Alves da Silva Fartes, Faculdade de Venda Nova do Imigrante – FAVENI

Érica Alves da Silva Fartes é bacharel em Direito pela Fundação Educacional Dom André Arcoverde Centro de Ensino Superior de Valença, e especialista em Direito Processual do Trabalho. É licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro e pós-graduanda em orientação educacional pela Faculdade FAVENI. É professora no Colégio LAF.

Renan Santiago de Sousa, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

Renan Santiago de Sousa é doutorando e mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. É também licenciado em Música pelo Conservatório Brasileiro de Música e licenciando em Pedagogia pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Atua como professor voluntário de Trabalho de Conclusão de Curso I e II no curso de Pedagogia EaD da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro.

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Veröffentlicht

2020-11-27

Zitationsvorschlag

Alves da Silva Fartes, Érica, & Santiago de Sousa, R. (2020). Amidst the priesthood and activism: the everyday life of a school in the countryside of Valença - RJ. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8921. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8921