The alternation in higher education: challenges and perspectives in the Degree in Rural Education/UFV

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9067

Schlagworte:

Field Education, Alternation, Higher education.

Abstract

ABSTRACT. In the last decades, in our society, the experiences of alternating training are expanding and the most recent phenomenon of this pedagogical practice is found in the scope of Higher Education. Studies in the specific context of the training experiences of educators in the field reveal that the alternation in these courses is a process under construction and point out the need for new academic works that can contribute to a better understanding of the course of different degrees in Rural Education. It is in this context that the present article is inserted, whose purpose is to describe and analyze the construction of alternation in the Degree in Rural Education at the Federal University of Viçosa. In methodological terms, the data were obtained from the combination of documentary research, participant observation and interviews with eight professors of the course. In our analyzes, we seek to present some reflections on teaching practice that could contribute both to subsidize actions and strategies of the course and to advance in the understanding of the possibilities of alternating training in Higher Education, analyzing the challenges experienced in the consolidation of this educational experience.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Sthefani Loti Paiva Lima, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Mestra em Educação pela Universidade Federal de Viçosa, licenciada em Química e em Pedagogia. Pós-graduada em LIBRAS e Supervisão Escolar. Atualmente é Especialista em Educação Básica na Rede Estadual de Ensino de MG, onde também atua como professora da educação básica.

Lourdes Helena da Silva, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Professora Titular da UFV, vinculada ao PPG em Educação, tem doutorado em Educação pela PUC-SP; Pós-Doutorado pela Universidade de Lisboa e Estágio Sênior (Visiting Scholar) na UCLA. Atualmente é membro da Câmara de Ciências Humanas, Sociais e Educação da FAPEMIG; Pesquisadora Associada do CIERS-Ed, da Fundação Carlos Chagas; Bolsista do Programa Pesquisador Mineiro da FAPEMIG e Bolsista Produtividade do CNPq.

Literaturhinweise

Antunes-Rocha, M. I. (2010). Educação do Campo: convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. In Dalben, A., Diniz, J., Leal, L., & Santos, L. (Orgs.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente (pp. 365-389). Belo Horizonte: Autêntica.

Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores(as) do campo. Cad. Cedes, 27(72), 157-176. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622007000200004

Barbosa, A. I. (2012). A organização do trabalho pedagógico na Licenciatura em Educação do Campo/UnB: do projeto pedagógico à emergência e tramas do caminhar (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.

Brito, R. M. J. (2011). Formação Superior de Educadores do Campo: Análise das propostas pedagógicas dos cursos do PRONERA da UFPB (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Caldart, R. S. (2011). Licenciatura do campo e projeto formativo: qual o lugar da docência por área? In Molina, M. C., & Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em educação do campo (pp. 95-121). Belo Horizonte: Autêntica.

Costa, E. M. (2012). A Formação do Educador do Campo: um estudo a partir do Procampo (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado do Pará, Belém.

Ferreira, M. J. L., & Molina, M. C. (2016). Ensino Superior e alternância de tempos educativos - entrelaçando perspectivas para a formação de educadores do campo. In Anais do XXIV Seminário Nacional UNIVERSITAS/BR. Maringá, PR.

Molina, M. C., & Sá, L. M. (2012). Licenciatura em Educação do Campo. In Caldart, I. B. P., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 468-474). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.

Molina, M. C. (2015). Expansão das licenciaturas em Educação do Campo: desafios e potencialidades. Educar em Revista, (55), 145-166. https://doi.org/10.1590/0104-4060.39849

Moura, A. A. V. (2011). A Formação de professores no curso de Pedagogia do campo: o caso da Unimontes (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília.

Queiroz, J. B. P. (2004). Construção das Escolas Famílias Agrícolas no Brasil: ensino médio e educação profissional. Brasília (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília. https://doi.org/10.1590/S0102-69922004000100016

Santos, S. P. (2012). A concepção de alternância na Licenciatura em Educação do Campo na Universidade de Brasília (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília, Brasília.

Silva, L. H. (2000) As representações sociais da relação educativa escola-família no universo das experiências brasileiras de formação em alternância (Tese de Doutorado). PUCSP, São Paulo.

Silva, L. H. (2015) A Pedagogia da Alternância na Educação do Campo: velhas questões, novas perspectivas de estudos. Eccos, 143-158. https://doi.org/10.5585/eccos.n36.3594

Silveira, M. L. O. (2012) Parâmetros teórico–metodológicos da formação de professores: as lições derivadas da experiência da Licenciatura em Educação do Campo na UFBA (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Bahia, Salvador.

Veröffentlicht

2020-08-13

Zitationsvorschlag

Loti Paiva Lima, S., & da Silva, L. H. . (2020). The alternation in higher education: challenges and perspectives in the Degree in Rural Education/UFV. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e9067. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9067