Initial teacher education and rural education: a game for teaching parasitology

Autor/innen

  • Ashtari Mota Piancastelli Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Bruna Garzedim de Araújo Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG https://orcid.org/0000-0002-3611-366X
  • Júlia Quintaneiro Mota Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Josiney Pedro Vianey Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG
  • Felipe Sales de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG https://orcid.org/0000-0001-5002-3778

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9362

Schlagworte:

Rural education, Playfulness, Psychomotricity, Parasitology, Chagas disease

Abstract

ABSTRACT. Rural Education lacks methodologies consistent with its theoretical-epistemological paradigms and only a few studies were developed in a dialogical approach with its needs that would result in educational products for the field itself. In this article we present a game to teach parasitology in a more attractive and efficient way. The game Barbeiragem focuses on Chagas disease. This trypanosomiasis was chosen because it is a neglected and endemic tropical disease in Minas Gerais. In addition to the conceptual and prophylactic aspects, the game highlights the social function of scientists and health care agents, the importance of scientific dissemination, and investment in Science as well as in the primary care service. The activity was carried out by 22 students of the Degree in Rural Education, with an emphasis in Life and Nature Sciences, from Federal University of Minas Gerais. There was a good acceptance of the game as observed by several positive opinions of the students. We hope that this playful activity and carried out outside the classroom can contribute to the training of Teachers and instrumentalize them to develop it in their communities.

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Autor/innen-Biografien

Ashtari Mota Piancastelli, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Graduanda em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), bolsista pela Pró-Reitoria de Extensão pelo Centro de Coleções Taxonômicas. Faz Iniciação Científica Voluntária no Laboratório de Evolução de Mamíferos do Instituto de Ciências Biológicas (ICB) e no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino da Faculdade de Educação (FaE), ambos na UFMG.

Bruna Garzedim de Araújo, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Possui formação técnica em Meio Ambiente integrado ao nível médio pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas gerais (CEFET/MG). Graduanda em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Bolsista de Iniciação Científica (CNPq/PIBIC), no Laboratório de Imunologia Celular e Molecular do Instituto René Rachou (Fiocruz/MG). Voluntária de Iniciação Científica da Faculdade de Educação da UFMG.

Júlia Quintaneiro Mota, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Graduanda em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), bolsista do Programa de Inovação e Metodologias de Ensino (PIME) na Diretoria de Inovações e Metodologias de Ensino, voluntária de Iniciação Científica na Faculdade de Educação da UFMG.

Josiney Pedro Vianey, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Graduando em Licenciatura em Educação do Campo (LECampo), pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), na área de Ciências da Vida e da Natureza (CVN). Faz Iniciação Científica Voluntária no Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino, localizado na Faculdade de Educação (FaE/UFMG).

Felipe Sales de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Também pela UFRJ, realizou o mestrado e o doutorado no Programa de Educação, Gestão e Difusão em Biociências, do Instituto de Bioquímica Médica Leopoldo de Meis. Desde 2019 é professor Adjunto do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino, localizado na Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

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Veröffentlicht

2021-01-26

Zitationsvorschlag

Mota Piancastelli, A., Garzedim de Araújo, B., Quintaneiro Mota, J., Pedro Vianey, J., & Sales de Oliveira, F. (2021). Initial teacher education and rural education: a game for teaching parasitology. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e9362. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9362