Potentials of the inter-relationship between teacher’s training in the graduation and post-graduation levels: contributions from the experiences of the Teaching Intership in the Licensing in Education for the Rural Area Course at the University of Brasíli

Authors

  • Mônica Castagna Molina Universidade de Brasília - UnB
  • Marcelo Fabiano Rodrigues Pereira Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10323

Abstract

ABSTRACT. The text brings reflections on theoretical-epistemological contributions of the Education for rural areas to university teacher’s training. It aims at discussing didactic interrelationships and possible advances in the construct of Education for rural areas to the formation of masters and doctors in Education, from the experiences of the Teaching Internship carried out in this Degree Course, presenting pedagogical practices of resistance to the hegemonic Higher Education proposal, which limits the raising of students' awareness at this level. The methodology covered a survey at the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, through the search for the terms Teaching Internship and Post-Graduation stricto sensu. Sixteen papers (three theses and thirteen dissertations) were identified, in the period between 2000 and 2019, which deal with the theme, whose titles, abstracts and final considerations were analysed. It also presents a reflection on experiences of the Teaching Internship, carried on by the Environmental Education and Education for rural areas Research Line, between 2016-2019, whose intention was to redefine the training processes that occurred in this curricular component, in the Postgraduate Program of Education at UnB. The analysis revealed possibilities for a pedagogical performance committed to the principle of transformative, or resistance, praxis.

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Author Biographies

Mônica Castagna Molina, Universidade de Brasília - UnB

Doutorado em Desenvolvimento Sustentável pela UnB (2003) e Pós-Doutorado em Educação pela UniCamp (2013). Professora Associada da Universidade de Brasília (UnB), da Licenciatura em Educação do Campo e do Programa de Pós-Graduação em Educação, onde coordena a Linha de Pesquisa Educação Ambiental e Educação do Campo, desde 2013. Coordenou o PRONERA e o Programa Residência Agrária. Participou da I Pesquisa Nacional da Reforma Agrária (I PNERA) em 2003-2004, e Coordenou a II Pesquisa Nacional da Reforma Agrária (II PNERA), financiada pelo IPEA, em 2013-2015. Coordenou a Pesquisa CAPES/CUBA, no período de 2010-2014. Coordenou a Pesquisa "A educação Superior no Brasil (2000-2006): Uma Análise Interdisciplinar das Políticas para o Desenvolvimento do Campo Brasileiro", financiada pelo Observatório de Educação da Capes. Integra a pesquisa Formação Docente e a Expansão do Ensino Superior, na coordenação do Sub 07: Educação Superior do Campo pelo Projeto Observatório da Educação do Campo da CAPES. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Sociologia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação do Campo, Formação de Educadores, Políticas Públicas, Reforma Agrária, Desenvolvimento Sustentável.

Marcelo Fabiano Rodrigues Pereira, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Doutor em Educação pela Universidade de Brasília e Mestre em Educação (UNB). Especialista em Educação, Democracia e Gestão Escolar (UNITINS). Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Cândido Mendes. Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Goiás (UEG). Docente da Educação Básica na Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal. É professor adjunto do Centro Universitário Estácio de Brasília, lecionando disciplinas como: Práticas Pedagógicas; Metodologia e Práticas de Ensino; Pesquisa e Prática em Educação; Metodologia científica e Estágio Supervisionado, dentre outras disciplinas na área da formação de professores. Integra a pesquisa Formação Docente e a Expansão do Ensino Superior como membro do Subprojeto 07 que discute a Educação Superior do Campo pelo Projeto Observatório da Educação do Campo da CAPES. Desenvolve pesquisas no âmbito da Formação de Professores; Interdisciplinaridade; Educação do Campo e Organização do Trabalho Pedagógico.

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Published

2020-08-26

How to Cite

Molina, M. C., & Pereira, M. F. R. (2020). Potentials of the inter-relationship between teacher’s training in the graduation and post-graduation levels: contributions from the experiences of the Teaching Intership in the Licensing in Education for the Rural Area Course at the University of Brasíli. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10323. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10323

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