Social voices, rural education and life projects: A dialogical analysis of practices at SERTA (Alternative Technology Service)

Authors

  • Nicéia Andrade da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE
  • Flávia Mendes de Andrade e Peres Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10784

Abstract

ABSTRACT. The main objective of this article is to understand the educational practices of Alternative Technology Service (SERTA), through the contributions of the Educational Support Program for Sustainable Development (PEADS) for the construction of students' Life Projects. Based on the Dialogic Discourse Analysis (DDA) of the Bakhtinian circle, it is intended to analyze, in what way and to what extent, the social voices that permeate the experienced activities are perceived in the statements of the subjects that permeate this educational space and contribute to your Life Projects. The results point to the PEADS methodology and Pedagogy of Alternation experienced in SERTA, as possibilities for individual and collective growth and contribute to the protagonism of the subjects, the awakening of the feeling of belonging to a social group, the motivation to learn, research and share the diverse knowledge that is learned in the course, either during the moments of immersion of school time (ST), or in the activities of community time (CT), by providing the opportunity for individual and collective listening and appreciation of the subjects throughout the entire educational process experienced in the Technical Course in Agroecology.

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Author Biographies

Nicéia Andrade da Silva, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Mestra em Educação, Culturas e Identidades (UFRPE/FUNDAJ, 2020); Especialista em Programação de Ensino em Literaturas de Expressão Portuguesa (FAINTVISA, 2000); Graduada e Licenciada em Letras (UPE, 1990); Professora da Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco; Membro de Grupos de Pesquisa: Desenvolvimento Educacional de Multimídias Sustentáveis (DEMULTS - UFRPE) e Transculturalismo Crítico, Diversidade Cultural e Educação (GTRANSCRI - UFRPE) Áreas de pesquisa: Educação e Educação do Campo.

Flávia Mendes de Andrade e Peres, Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Doutora em Psicologia Cognitiva (UFPE, 2007); Graduada em Psicologia (UFC, 1997); Professora Associada da Universidade Federal Rural de Pernambuco  - UFRPE, na Área de Psicologia, do Departamento de Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação Educação, Culturas e Identidades (UFRPE/FUNDAJ). Possui experiência em temas relacionados às tecnologias digitais, atuando principalmente em orientação a: processos de subjetivação e produção de sentidos em contextos contemporâneos; ensino, aprendizagem e tecnologias em territórios contra-hegemônicos.

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Published

2021-08-31

How to Cite

Andrade da Silva, N., & Mendes de Andrade e Peres, F. . (2021). Social voices, rural education and life projects: A dialogical analysis of practices at SERTA (Alternative Technology Service). Brazilian Journal of Rural Education, 6, e10784. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10784