The quilombola School education and the science education: theoretical considerations about one experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12543

Abstract

ABSTRACT. This article aims to contribute to the construction of a science curriculum those dialogues with quilombola practices. For this, we assume a Freirean perspective in our proposal and analysis. At first, we relate rural education, education for ethnic-racial relations and quilombola school education in a brief contextualization. Next, we explain our reading of the Freirean perspective and the quilombola context in science education. Then, we report, discuss and propose perspectives for the construction of science practices in dialogue with quilombola realities, based on a case of experiments using processes related to soap, cassava gum and cheese. Finally, we consider some challenges of integrating science education with quilombola education.

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Author Biographies

Meiriane Rafaela Assunção Guimarães , Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Meiriane Rafaela Assunção Guimarães é quilombola, possui Licenciatura em Educação do Campo com habilitação em Ciências da Natureza pela UFVJM; atualmente é mestranda pelo Pós-graduação em Educação em Ciências, Matemática Tecnologia também pela UFVJM onde desenvolve pesquisa na área de ensino de ciências e Educação Escolar Quilombola e também professora na rede estadual de ensino de MG.

Luiz Henrique Magnani , Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Luiz Henrique Magnani é graduado em Letras e mestre em Linguística Aplicada pela UNICAMP; doutor em Letras pela USP, com período sanduíche na Universidade de Manitoba (UoM) - Canadá. Fez estágio de pós-doutoramento na USP. Docente na UFVJM, atua  principalmente com as seguintes temáticas: letramento; formação de professores; Educação do Campo;  linguagens e tecnologias; linguagem e autismo.

Anielli Fabiula Gavioli Lemes, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Anielli Fabiula Gavioli Lemes possui Licenciatura em Química pela UFSCar, mestre e doutora em Ensino de Ciências pela USP. Atualmente é Professora na UFVJM da área de Ciências da Natureza no Curso de Licenciatura em Educação do Campo e na Pós-graduação em Educação em Ciências, Matemática Tecnologia, onde desenvolve pesquisa na área de Educação do Campo e Ensino de Ciências.

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Published

2022-04-30

How to Cite

Assunção Guimarães , M. R. ., Magnani , L. H., & Lemes, A. F. G. (2022). The quilombola School education and the science education: theoretical considerations about one experience. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e12543. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12543