Degree courses in Rural Education in Piauí and the utopia that helps you walk
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12974Abstract
ABSTRACT. The article on screen aims to analyze opportunities for continuity in the academic training process of people who have graduated from the Undergraduate courses in Rural Education at the Federal University of Piauí (UFPI), the only state institution that offers courses on a regular and permanent basis. The discussion was produced from the analysis of documents containing research results about the experiences of graduates and news published on the official website of UFPI. The theoretical framework is supported by Batista and Silva (2020); Molina (2017); Paz, Arrais and Mota (2017); Silva, Bendini and et al (2020). The news and books analyzed suggest a relationship between the educational proposal of Degrees in Rural Education and the continuity of the graduates' academic life, since singular aspects of the training proposal of these Degrees are highlighted in them such as the Pedagogy of Alternation and involvement with extension actions in rural communities.
Downloads
References
Batista, O. A., & Silva, M. S. P. (2020). O perfil socioeducacional dos discentes da licenciatura em educação do campo: impasses e desafios na luta dos camponeses pela democratização da universidade. Goiânia-GO: Editora Phillos.
Brasil. (2021). Ministério da Educação. Universidade Federal do Piauí. Projeto pedagógico do curso de Licenciatura em Educação do Campo, área ciências da natureza, presencial. Recuperado de: https://sigaa.ufpi.br/sigaa/public/curso/documentos.jsf?lc=pt_BR&id=6389457
Costa Filho, A. (2012). História da Educação no Piauí, história e pesquisa. Revista FSA, (9), 75-187.
Freire, P. (1969). O papel da educação na humanização. Revista Paz e Terra, 4(9), 123-132.
Grande Portal de Notícias 1. (2021, Ago 27). Piauí teve o menor crescimento populacional do país, em 2021, estima o IBGE. Recuperado em: https://g1.globo.com/pi/piaui/noticia/2021/08/27/piaui-teve-o-menor-crescimento-populacional-do-pais-em-2021-estima-ibge.html.
Gimonet. J. C. (2007). Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAS. Petrópolis, RJ: Vozes.
Laboratório de Dados Educacionais, Universidade Federal do Paraná. Laboratório de Dados Educacionais. Recuperado de: https://dadoseducacionais.c3sl.ufpr.br/#/indicadores.
Lima, N. M. C. N., & Lopes, A. P. C. (2017). A escola normal regional do Piauí e a formação do professor regente (1946-1961). In Congresso Nacional de Educação, João Pessoa, PB, Brasil, 6.
Ministério do Desenvolvimento Agrário. (2006). Plano Territorial de Desenvolvimento Sustentável. 2006. Recuperado de: http://sit.mda.gov.br/download/ptdrs/ptdrs_territorio045.pdf.
Ministério do Desenvolvimento Agrário. (2015a). Caderno Territorial Entre Rios (PI).
Ministério do Desenvolvimento Agrário. (2015b). Caderno Territorial Vale dos Rios Piauí e Itaueiras (PI). Recuperado de: http://sit.mda.gov.br/download/caderno/caderno_territorial_208_Vale%20dos%20Rios%20Piau%C3%83%C2%AD%20e%20Itaueira%20-%20PI.pdf.
Ministério do Desenvolvimento Agrário. (2015c). Caderno Territorial Chapada das Mangueiras (PI). Recuperado de: http://sit.mda.gov.br/download/caderno/caderno_territorial_206_Chapa%20das%20Mangabeiras%20-%20PI.pdf.
Ministério da Educação e Cultura. (2012). Edital de Seleção no 02/2012 SESU/SETEC/SECADI/MEC, de 31 de agosto de 2012. Brasília, DF: SESU/SETEC/SECADI/MEC.
Ministério da Educação e Cultura. (2012). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão - SECADI. Educação do Campo: marcos normativos. Brasilia: SECADI. Recuperado de http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/bib_educ_campo.pdf
Molina, M. (2017). Contribuições das Licenciaturas em Educação do Campo para as políticas de formação de educadores. Educação & Sociedade, 38(140), 587-609, https://doi.org/10.1590/es0101-73302017181170
Mott, L. R. B. (1978). Os índios e a pecuária nas fazendas de gado do Piauí colonial. Reunião da Associação Brasileira de Antropologia, Recife, PE, Brasil, 11.
Nosella, P. (2014). Origens da Pedagogia da Alternância no Brasil. Vitória: EDUFES.
Piauí (2021). Governo do Piauí. Piauí passa a ter ensino superior em 100% dos municípios. Recuperado de: https://www.pi.gov.br/noticias/piaui-passa-a-ter-ensino-superior-em-100-dosmunicipios/#:~:text=A%20expans%C3%A3o%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20para,prioridade%20do%20Governo%20do%20Estado.&text=Na%20%C3%BAltima%20ter%C3%A7a%2Dfeira%20(17,3.150%20vagas%20para%2063%20polos.
Sá-Silva, J. R., Almeida, C. D., & Guindani, J. F. (2009). Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 1(1), s.p. Recuperado de: https://siposg.furg.br/selecao/download/1123/pesquisa_documental.pdf.
Silva, A., Bendini, J. N., Meireles, M. P. A., & Santos, M. F. (2020). Educação do campo: sujeitos, saberes e reflexões. Picos: EDUFPI.
Triviños. A. N. S. (2018). Introdução à pesquisa em ciências sociais, a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Universidade Federal do Piauí. (2012). Relatório de Gestão 2012 da PREG. Coordenação de Estatística e Doc. de Ensino. Teresina: UFPI.
Universidade Federal do Piauí. (2014). Comissão Central de Organização de Concurso. Edital nº 15/2014–UFPI, de 05 de novembro de 2014. Recuperado de: http://leg.ufpi.br/subsiteFiles/concursoufpi/arquivos/files/EDITAL%2015-2014/avisodeedital_15.pdf.
Universidade Federal do Piauí. (2017). Estudante do curso de Educação do Campo foi aprovada em mestrado acadêmico. Teresina: UFPI, Recuperado de: https://ufpi.br/ultimas-noticias-ufpi/21299-estudante-da-educacao-do-campo-foi-aprovada-emestrado-academico.
Universidade Federal do Piauí. (2018). Edital 1/2018. Especialização em Educação do Campo, Universidade Federal do Piauí. Recuperado de https://www.ufpi.br/ultimas-noticias-bomjesus/24805-inscricoes-abertas-para-a-especializacao-em-educacao-do-campo.
Universidade Federal do Piauí. (2020). Centro de Ciências da Educação. Plano de Desenvolvimento da Unidade (2020-2022). Teresina: UFPI.
Universidade Federal do Piauí. (2021). Estudantes da licenciatura em educação do campo do cpce são aprovados em mestrado na unb e na ufpb. Teresina: UFPI. Recuperado de: https://ufpi.br/en/ultimas-noticias-ufpi/40902-estudantes-dalicenciatura-em-educacao-do-campo-do-cpce-sao-aprovados-em-mestrado-na-unb-e-ufpb.
Zemelman, H. (1992). Los horizontes de la razón. Barcelona: Anthropos; México: El Colegio de México.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).