Analysis of pedagogical practices in physical education with children with disabilities in the context of early childhood education: An integrative review

Authors

  • Paulo Sergio Avelino dos Santos Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ https://orcid.org/0000-0001-8811-3920
  • Ricardo de Almeida Pimenta Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC https://orcid.org/0000-0002-2432-1277
  • Rodrigo Lema Del Rio Martins Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15753

Abstract

ABSTRACT. The inclusion of children with disabilities in basic education has long been a topic of discussion within society. Marked by an exclusionary, segregational past, and considered trainable based on the preparatory-sports concepts of physical education, children have been gaining their space as subjects of rights and protagonists in their learning process. Thus, this study aims to analyze how scientific articles characterize the pedagogical work of physical education with children with disabilities within early childhood education. For this, an integrative review was carried out using the Redalyc database and the Capes Periodicals Portal, limited to the Scopus and Scielo databases. After applying the inclusion criteria, nine articles were selected. The productions point out possibilities for inclusion, such as collaborative work between teachers and families, play and games as a strategy to promote interaction between children, and university extension as a path to solidify initial formation. Thus, it can be concluded that the analyzed scientific articles recognize the importance of an inclusive approach in early childhood physical education, valuing the active and autonomous participation of children with disabilities in the learning process.

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Author Biographies

Paulo Sergio Avelino dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares PPGEduc/UFRRJ (2022). Graduado em Licenciatura em Educação física pela Universidade Federal Rural Do Rio De Janeiro-UFRRJ (2022). É pesquisador do Grupo de Pesquisas em Docência na Educação Física (GPDEF), regularmente cadastrado no diretório de Grupo de Pesquisa do CNPq.

Ricardo de Almeida Pimenta, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado em Atividade Física Adaptada pela Universidade do Porto - Portugal (revalidação - UNICAMP) e doutorado em Ciências do Movimento Humano (Área: Comportamento Motor) pela Universidade do Estado de Santa Catarina, com período de Doutorado Sanduíche no Developmental Motor Cognition Lab da University of Texas at Arlington. Atualmente é docente magistério superior no Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina. Tem experiência na área da Educação Física inclusiva, atividades de aventura, desenvolvimento e aprendizagem motora e nos estudos sobre os transtornos do desenvolvimento na infância, especialmente com os trabalhos desenvolvidos com crianças com Transtorno do Espectro Autista e Transtornos de Aprendizagem. Além da atuação no ensino superior, dedica-se as atividades da Ong. Autonomia (www.ongautonomia.org.br).

Rodrigo Lema Del Rio Martins, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro – UFRRJ

Doutor e Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Especialista em Gestão Escolar (UFES). Licenciado Pleno em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Professor Adjunto da UFRRJ, lecionando no curso de graduação em Educação Física, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEduc) e no Programa de Pós-Graduação em Educação Física em Rede Nacional (PROEF), no qual exerce a coordenação; Membro do Comitê de Ética em Pesquisas com Seres Humanos da UFRRJ. Experiência docente em cursos de Especialização Lato Sensu nas áreas de Educação Física e Gestão Educacional e na Educação Básica, nas etapas da Educação Infantil, no Ensino Fundamental I e II e no Ensino Médio, nas modalidades regular, técnico e EJA. Experiência como Diretor Escolar nas redes públicas municipal (Vitória/ES) e Estadual (Espírito Santo). Membro da Direção Nacional do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE), desde 2021, tendo sido integrante do Comitê Científico do GTT Escola do CBCE entre 2019 e 2021. Vice-líder do Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres (NAIF) e Líder do Grupo de Pesquisa em Docência na Educação Física (GPDEF). Atualmente, o foco das pesquisas incidem sobre as temáticas: Educação Infantil, Formação inicial e continuada de professores, Políticas públicas em Educação e Educação Física, Práticas pedagógicas e Currículo. Organizador da obra: "Desafios contemporâneos para a Educação Física Brasileira" (CRV, 2020).

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Published

2023-05-30

How to Cite

Santos, P. S. A. dos, Pimenta, R. de A., & Martins, R. L. D. R. (2023). Analysis of pedagogical practices in physical education with children with disabilities in the context of early childhood education: An integrative review. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15753. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15753

Issue

Section

Dossiê: Olhares na Educação Infantil