Rural schools that are not in the countryside in the Regional Education Center of Foz do Iguaçu-PR

Authors

Abstract

ABSTRACT. This study researched rural schools in the municipalities that make up the Regional Education Nucleus (NRE) of Foz do Iguaçu (Paraná), problematizing the fact that some educational institutions are called “from the countryside”, but in fact are not located in the field. This study adopted a qualitative approach of an exploratory nature, using documental and bibliographical analysis, in addition to the systematization of secondary data. There was a situation of rural schools that are outside the countryside, using school transport as a service strategy. The prevalence of rural schools in the municipal network is verified in rural areas in relation to the state network, which indicates the gap in the offer of Secondary Education in this space. In conclusion, it is clear that rural schools are still spaces in dispute, both in the fight against closure processes and in the construction of elements and concepts of Rural Education that have not yet been assumed or recognized.

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Author Biographies

Marcus Pereira Andrade, Instituto Federal do Paraná – IFPR

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Valdemar João Wesz Junior, Universidade Federal da Integração Latino-Americana – UNILA

Doutor e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação de Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (CPDA/UFRRJ), com estágio sanduíche na Universidade de Bolonha (Itália), no doutorado de Economia e Estatística Agroalimentar. Graduado em Desenvolvimento Rural e Gestão Agroindustrial na Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Atualmente é Professor Adjunto na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA), no curso de Desenvolvimento Rural e Segurança Alimentar (DRUSA) e nos Programas de Pós-Graduação de Economia (PPGE) e de Políticas Públicas e Desenvolvimento (PPGPPD). Atualmente é vice-presidente da Asociación Latinoamericana de Sociología Rural (ALASRU - 2023-2026) e integra o Comitê de Assessores de Áreas (CAAs) da Fundação Araucária para o quadriênio 2020/2024. Está vinculado aos seguintes grupos de pesquisa: Observatório de Políticas Públicas para Agricultura (OPPA), Grupo de Estudos em Mudanças Sociais, Agronegócio e Políticas Públicas (GEMAP), Observatório das Agriculturas Familiares Latino-americanas (AFLA), Rede Políticas Públicas e Desenvolvimento Rural na América Latina (Red PP-AL), BRICS Initiative for Critical Agrarian Studies (BICAS) e Grupo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisa sobre Capitais Transnacionais, Estado, classes dominantes e conflitividade na América Latina e Caribe (GIEPTALC). Tem experiência na área da Sociologia Rural e da Economia Agrária, atuando principalmente nos seguintes temas: agricultura familiar, políticas públicas, desenvolvimento rural, transformações agrárias, mercados agroalimentares, expansão do agronegócio e cadeia produtiva da soja.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Marcus Pereira Andrade, & Valdemar João Wesz Junior. (2024). Rural schools that are not in the countryside in the Regional Education Center of Foz do Iguaçu-PR. Brazilian Journal of Rural Education, 9, 16418. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/16418