Rural education in the Amazon: new perspectives and old questions of the political pedagogical project
Abstract
ABSTRACT. The rural schools, in the state of Para, have an educational proposal that seeks to offer quality education, considering the specificities of the rural reality. To this end, the Political Pedagogical Project (PPP) is essential to define several elements of the educational process. However, some teaching units consider the document to be a mere legal requirement. In this context, the objective of this study was to analyze the PPP of a municipal school, located in the surroundings of a conservation unit in the Brazilian Amazon, in Sao Caetano de Odivelas, seeking to understand the strategies proposed to articulate the development of teaching, in the context of the local reality. The research adopted the qualitative method, with bibliographical and documental support and was carried out in the period from October 2022 to March 2023. Among the results, it is noteworthy that the PPP has limitations and is not an appropriate document to guide the actions and school practices. Among the limitations is the absence of the peculiarities related to the way of life, work, territory and territoriality of the people and populations of the Mocapajuba Marine Extractive Reserve.
Downloads
References
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 5 de outubro). Recuperado de: http://www.senado.gov.br/sf/legislacao/const/
Canivez, P. (1998). Educar o cidadão. Campinas: Papirus.
Cardoso, L. M., & Gomes, C. V. A (2021). Reserva Extrativista Marinha Mocapajuba: a trajetória de luta em direção aos manguezais amazônicos de São Caetano de Odivelas/PA. International Journal of Development Research, 11(4), 45820- 45825. https://doi.org/10.37118/ijdr.21539.04.2021
Cardoso, I. S & Silva, F.N.L. (2022). Análise do uso da pesca e ostreicultura no manguezal como ferramenta de educação ambiental nas escolas do campo de São Caetano de Odivelas (Pará). Revista Brasileira de Meio Ambiente, 10(3), 187-199. https://zenodo.org/records/7518876
Decreto Federal s/n de 10 de outubro de 2014. (2014, 13 de outubro). Cria a Reserva Extrativista Marinha Mocapajuba, localizada no Município de São Caetano de Odivelas, Estado do Pará. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2014/Dsn/Dsn14009.htm
Decreto n.º 6.040 de 7 de fevereiro de 2007. (2007, 8 de fevereiro). Institui a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável dos Povos e Comunidades Tradicionais. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6040.htm
Fonseca, F. V., & Cavalcante, L. O. H. (2020). O projeto político pedagógico e as escolas quilombolas – reflexões em torno do processo de pesquisa ação local. In Anais da XXV Reunião Científica Regional Nordeste da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (pp. 1-7). Salvador, BA.
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Gadoti, M. (1994). Pressupostos do projeto pedagógico. Anais da Conferência nacional da Educação para Todos. Brasília: MEC. Recuperado de: https://repositorio.usp.br/directbitstream/60b90f87-e2ec-44d3-8c2a-2d5555706aaa/Pressupostos%20do%20projeto%20p
Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas.
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1.
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014, 26 de junho). Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, seção 1, edição extra.
Vasconcelos, C. S. (2000). Planejamento: Projeto de ensino e aprendizagem e projeto político-pedagógico – elementos metodológicos para elaboração e realização. São Paulo: Libertad.
Vasconcellos, C. S. (2002). Coordenação do Trabalho Pedagógico: do trabalho político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo, SP: Libertard.
Veiga, I. P. (2001). Projeto político-pedagógico da escola. Uma construção possível. São Paulo: Papirus.
Veiga, I. P. (2004). Projeto Político-Pedagógico: Educação Superior. Campinas, SP; Papirus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Talita Aranha, Regiara Croelhas Modesto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).