The Historical Construction of School Practices of Agricultural Family Schools in Rio Grande do Sul

Authors

Abstract

ABSTRACT. In Rio Grande do Sul (RS), since 2010, the Agricultural Family Schools (EFA) have been undergoing an expansion process. There are four schools in this settings at the state, linked to the precepts of Rural Education and the Alternancy Pedagogy. The objective of this work is to describe the historical trajectory of Rural Education, the Alternancy Pedagogy and the relevant legislation in RS. Furthermore, it intends to evaluate its influence in the process of expansion and organization of EFA. The research was carried out in two stages: the exploratory study and the field research. Data collection was carried out through semi-structured interviews with the EFA’s pedagogical coordinators and monitors. The results demonstrate that successful experiences with the Alternancy Pedagogy are directly related to the participation of the community and rural social movements. It was possible to understand that in RS the specific legislation also benefited the process of increasing the number of EFA through joint actions with the State Committee for Rural Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Netto, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

.

João Ernesto Pelisari Candido, SEDUC - Mato Grosso

Professor da Educação Básica Sociologia - Seduc MT, doutorando em Estudos de Cultura Contemporânea PPGECCO - UFMT

Marilisa Bialvo Hoffmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Profª. Drª. Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Currículo Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

Glauco Schultz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Prof. Dr. da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Departamento de Economia e Relações Internacionais (DERI). Faculdade de Ciências Econômicas (FCE).

References

Alves-Mazzotti, A. J., & Gewandsznajder, F. (1999). O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira.

Appolinário, F. (2011). Metodologia da ciência: filosofia e prática da pesquisa. São Paulo: Cengage Learning.

Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trans.). São Paulo: Edições 70.

Costa, J. P. R. (2012). Escola Família Agrícola de Santa Cruz do Sul - EFASC: uma contribuição ao desenvolvimento da região do Vale do Rio Pardo a partir da Pedagogia da Alternância (Dissertação de Mestrado). Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul.

Gimonet, J. C. (2007). Praticar e compreender a Pedagogia da Alternância dos CEFFAS. Petrópolis, RJ: Vozes.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. (2010). Censo demográfico, 2010. Rio de Janeiro.

Molina, M. C., & Freitas, H. C. A. (2011). Avanços e desafios na construção da Educação do Campo. Em Aberto, 24(85), 17-31.

Redesul. (2012). Formada Associação da EFA Serra Gaúcha. Recuperado de https://www.redesul.com.br/noticias/show/noticia/24622-formada-associacao-da-efa-serra-gaucha

Schneider, S. (2012). Educação do Campo e sustentabilidade: o caso da Escola Família Agrícola em Santa Cruz do Sul (Dissertação de Mestrado). Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul.

Vergutz, C. (2013). Aprendizagens na pedagogia da alternância da Escola Família Agrícola de Santa Cruz do Sul. (Dissertação de mestrado em Educação). Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC.

Published

2024-06-30

How to Cite

Netto, D., Pelisari Candido, J. E., Bialvo Hoffmann, M., & Schultz, G. (2024). The Historical Construction of School Practices of Agricultural Family Schools in Rio Grande do Sul. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e16739. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/16739