Rural Education: The resistance of Maria Emília Maracajá School in Brejo da Paraíba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17039

Abstract

ABSTRACT. The research investigates the resistance of the São José do Bonfim community to the closure of the Maria Emília Maracajá Municipal School. The study aims to understand the community's resistance process and comprehend the context of rural school closures in Areia - Paraíba. A qualitative approach study, using a case study method, was chosen to collect data, and four participants involved in the investigated phenomenon were interviewed, following a perspective of Historical-Dialectical Materialism in the analysis. The results reveal that the municipality adopted a policy of closing seventeen rural schools between 2011 and 2016. We explored the community's resistance as an exercise driven by the desire to change social reality. The struggle resulted in the school's permanence and generated a significant impact in the media, social movements, and local society.

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Author Biographies

José Rogério da Silva, Prefeitura Municipal de Areia - PB

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Nilvania dos Santos Silva, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Possui graduação em Graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba (1998), mestrado em Psicologia (Psicologia Social) pela Universidade Federal da Paraíba (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009). Atualmente é professora Associado(a) - nível III - do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba e credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) do Campus I. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Sala de Aula, atuando principalmente nos seguintes temas: formação moral, educação do campo, formação de professores, criança e movimento social. 

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Published

2024-12-12

How to Cite

Rogério da Silva, J., & dos Santos Silva, N. (2024). Rural Education: The resistance of Maria Emília Maracajá School in Brejo da Paraíba. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e17039. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17039