Education as a non-negotiable right: subjects in the countryside, trajectories and (im)probable futures

Authors

  • Mariana Martins de Meireles Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB https://orcid.org/0000-0003-3288-3023
  • Ana Cláudia dos Santos Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.17462

Abstract

ABSTRACT: The article presents reflections on the right to education in Brazil, taking into account the results of the research entitled “Rural subjects and the right to education: trajectories, challenges and (im)probable fruits”. To this end, the following research objectives were outlined: 1) present historical aspects related to the right to education for rural subjects in Brazil; 2) map life-education trajectories of rural subjects considering challenges and (im)possibilities; 3) analyze life-training trajectories of rural subjects, highlighting (im)probable futures. From a methodological point of view, this is a qualitative investigation, whose main data collection instrument was the interview. From the collaborators' narratives, it was evident that even with the precarious provision of education to rural subjects, the collaborators were able to access training stages distinct from their families' histories. By highlighting challenges, they also demonstrated their belief in the possibilities of transformation that education promoted in their trajectories, reversing prognoses and inaugurating other possible futures. In this way, this work stresses the need to guarantee access, material conditions, as well as quality in the provision of education for rural people, a right that has been historically denied, which is why several struggles are taking place. And that's why we carried out this study.

Keywords: Right to education, rural subjects, trajectories.

 

 

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Author Biographies

Mariana Martins de Meireles, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

Professora Adjunta na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação do Campo (UFRB), vinculada a Linha 3 - Cultura, Raça, Gênero e Educação do Campo. Atualmente desenvolve Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-graduação em Educação e Contemporaneidade (UNEB/Brasil) e no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (UL/Portugal). Doutora e Mestre em Educação e Contemporaneidade (UNEB). Fez Mestrado Sanduíche na Universidade de São Paulo (USP). Licenciada em Geografia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Vice-Presidente da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica (BIOgraph). Vice-Coordenadora do Grupo de Pesquisa (Auto)biografia, Formação e História Oral (GRAFHO/UNEB). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd-GT13) e da Associação dos Geógrafos Brasileiros (AGB). Coordenou o Colegiado do Curso de Licenciatura em Pedagogia (CFP/UFRB/2019-2021). Tem experiência e desenvolve pesquisas no âmbito das Ruralidades Contemporâneas; Educação do Campo; Povos do Campo; Gênero, Raça e outras interseccionalidades; Pesquisa (Auto)biográfica; Livro Didático; Ensino de Geografia, Formação de Professores, Condições de Trabalho e Mal-Estar Docente. Na passagem do tempo presente tem se dedicado ao estudo das visualidades, acionando analiticamente o exercício visual e a palavra narrada como fragmentos de indícios da dor experimentada por docentes do Ensino Superior.

Ana Cláudia dos Santos, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB

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Published

2024-12-12

How to Cite

Martins de Meireles, M., & dos Santos, A. C. (2024). Education as a non-negotiable right: subjects in the countryside, trajectories and (im)probable futures. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e17462. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.17462