Walking between grooves in the ground, learning from the peasant visualities                       

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17976

Abstract

ABSTRACT. Peasant visualities emerge as a field of disputes, constituting aesthetic and educational practices that challenge hegemonic narratives about the rural environment. Like furrows in the ground, they bear the marks of popular knowledge, resistance and the imagination of life. Following this path, the objective of this study is to understand how visualities in the Zumbi dos Palmares settlement (RJ) contribute to aesthetic-educational processes within his spatiality. To achieve this, a theoretical-conceptual dialogue is proposed, integrating studies in Visual Culture, Spatialities, and Popular Culture and Education, combined with an exercise in reading visualities collected in the field. The participatory methodology enabled data collection and guided the discussion, revealing the settlement's spatiality as a territory of resistance, creation, and aesthetic invention. The results of the research show that peasant visualities contribute to the aesthetic-educational formation of the people involved in the life of the settlement, at the same time as they challenge and reconfigure dominant discourses on culture and education in rural areas. Thus, the research reaffirms the relationship between visual culture and popular education in the construction of counter-hegemonic epistemologies that enhance the autonomy and resistance of people in the countryside.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leandro de Souza Silva, Universidade Federal Fluminense – UFF

.

Paulo Pires de Queiroz, Universidade Federal Fluminense – UFF

.

References

Andrade, P. D. d. (2016). Pedagogias culturais: uma cartografia das (re) invenções do conceito https://lume.ufrgs.br/handle/10183/143723

Bogo, A. (2012). Mística. In R. S. C. e. al. (Ed.), Dicionário da educação do campo. Expressão Popular.

Brandão, C. R. (1981). Pesquisa participante. Brasiliense.

Brandão, C. R. (1999). Pesquisar-participar. In C. R. B. (Org.) (Ed.), Repensando a pesqtllsa participante. Brasiliense.

Brandão, C. R., & Fagundes, M. C. V. (2016). Cultura popular e educação popular: expressões da proposta freireana para um sistema de educação. Educar em Revista, 89-106. https://www.scielo.br/j/er/a/KmYHVqgFMPBfJTjXsRjFFvc DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.47204

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf

Caldart, R. S. (2012). Dicionário da Educação do Campo. In Dicionário da educação do campo.

Freire, P. (2014). Educação como prática da liberdade. Editora Paz e Terra.

Freire, P. (2020). Pedagogia dos sonhos possíveis. Paz e Terra.

Mirzoeff, N. (1999). An introduction to visual culture. Routledge.

Mirzoeff, N. (2002). The Visual Culture Reader. Routledge. https://books.google.com.br/books?id=lcRvU3w33jsC

Mirzoeff, N. (2006). On Visuality. Journal of visual culture, 5(1), 53-79. https://doi.org/10.1177/1470412906062285 DOI: https://doi.org/10.1177/1470412906062285

Mirzoeff, N. (2016). O direito a olhar. ETD Educação Temática Digital(18), 745-768. https://doi.org/10.20396/etd.v18i4.8646472 DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v18i4.8646472

Mirzoeff, N. (2018). A ‘teoria’ não são só palavras numa página, mas também coisas que se fazem. BUALA. Retrieved 10 dez. 2023 from https://www.buala.org/pt/cara-a-cara/a-teoria-nao-sao-so-palavras-numa-pagina-mas-tambem-coisas-que-se-fazem-entrevista-com-n

Mitchell, W. J. T. (2002). Mostrar o ver: uma crítica à cultura visual. Interin, 1(1), 1-20.

MST. (2007). Assentamento Zumbi dos Palmares completa 10 anos. Retrieved Setembro de 2022 from https://mst.org.br/2007/04/10/assentamento-zumbi-dos-palmares-completa-10-anos/

Ribeiro, A. C. T. (2012). Homens lentos, opacidades e rugosidades. Redobra, Salvador(9), 58-71.

Santos, M. (1994). Técnica, espaço, tempo: globalização e meio técnico-científico informacional. EDUSP.

Santos, M. (2001). Por uma outra globalização: do pensamento único

à consciência universal (6 ed.). Record.

Santos, M. (2002). A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção (Vol. 1). Edusp.

Santos, M. (2007). O espaço do cidadão (Vol. 8). Edusp.

Santos, M. (2008). Espaço e método (1ª ed.). EDUSP.

Silva, L. d. S., & Queiroz, P. P. d. (2025). Visualidades camponesas no assentamento Zumbi dos Palmares (RJ): encontros entre cultura visual, espacialidades e ensino. REVISTA NERA, 28(1), 1-20. https://doi.org/10.47946/rnera.v28i1.10118

Thiollent, M. (1984). Anotações críticas sobre difusão de tecnologia e ideologia da modernização. Cadernos de Ciência & Tecnologia, 1(1), 43-51.

Thiollent, M. (2002). Construção do conhecimento e metodologia da extensão. Revista Cronos, 3(2).

Published

2025-02-25

How to Cite

de Souza Silva, L., & Pires de Queiroz, P. (2025). Walking between grooves in the ground, learning from the peasant visualities                       . Brazilian Journal of Rural Education, 9, e17976. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17976