The importance of reading in the education of people deprived of their liberty

Authors

Abstract

ABSTRACT. Discussing education for individuals deprived of their freedom is a controversial topic. However, it provides the opportunity for the emergence of other paths and possibilities for further research in the area. The interest in the topic arose after learning about the Clube dos Livres extension project, from the Federal University of Northern Tocantins, developed at the Tocantinópolis Penal Unit with people deprived of liberty. This article, co-authored with the Advisor, is an excerpt from the research developed from a case study of the extension project. Thus, it is proposed to identify the meanings attributed by project participants to experiences with reading in prison, discuss some understandings of the rights attributed to these subjects, inside and outside prison, and how reading has the power to enhance the formation of readers even within an exclusionary space that is unfavorable for learning. We are looking for theorists who discuss literature and human rights aimed at people in situations of extreme vulnerability, as is the case of prisoners, aiming to answer the following question “How does reading, as an instrument of remission of sentence, contribute to the reading formation of subjects who have been in a situation of deprivation of liberty in the Tocantinópolis Penal Unit? To this end, qualitative research was developed, with an interpretative nature, within the area of ​​Applied Linguistics (LA), using for this purpose semi-structured interviews that captured the perception of the subjects investigated with their experiences and how the educational processes experienced in prison contributed to live in society so that they felt included or not in society.

Keywords: Human rights. Reading Literature. Reader training. Library.

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Author Biographies

Eveliny Almeida Feitosa Jácome, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Possui graduação em Letras pela Universidade do Tocantins (2000) e bacharel em Direito pela Faculdade de Imperatriz - Facimp (2016). Professora da Educação Básica concursada do Estado do Tocantins. Possui especialização em Direito Previdenciário e Docência Universitária pela Faculdade Católica Dom Orione. Atualmente é Secretária Executiva da Universidade Federal do Norte do Tocantins. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Administração de Unidades Educativas. Mestre em Linguística e Literatura pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura - PPGLLit - da Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT.

Selma Maria Abdalla Dias Barbosa Barbosa, Universidade Federal do Norte do Tocantins – UFNT

Selma Maria Abdalla Dias Barbosa fez graduação em letras: Português e Inglês pela Universidade Estadual do Tocantins (1990), Especialização em Língua e Literaturas de Língua Inglesa pela UNIANA-UEG (1998), mestrado em Linguística Aplicada ao Ensino\aprendizagem de LE\L2 pela Universidade de Brasília-UnB (2007) e doutorado em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho-Unesp (2014). É membro do GT da ANPOLL Estudos Linguísticos na Amazônia Brasileira desde de 2018. Atua na área de Linguística Aplicada, com ênfase em formação de professores de línguas Adicionais e Língua materna, pesquisando principalmente os seguintes temas: Construção identitária dos professores de línguas, Linguagem e Práticas Sociais, Ensino e Aprendizagem de LE\L2 e Comunidade de Prática em ambientes virtuais- CdP. Atualmente é professora Associada da Universidade Federal do Norte do Tocantins e docente do Programa de Pós-Graduação em Letras: Ensino de Língua e Literatura PPGLIT-UFNT(Nível: Mestrado e Doutorado) e Coordenadora do Programa de Mestrado Profissional em Letras PROFLETRAS-UFNT, Campus de Araguaína.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Almeida Feitosa Jácome, E., & Barbosa, S. M. A. D. B. (2024). The importance of reading in the education of people deprived of their liberty. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e18230. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/18230