A look at rural childhoods: contributions to pedagogical practices in Early Childhood Education and Early Years

Authors

  • Priscila Michelon Giovelli Universidade Federal de Santa Maria – UFSM https://orcid.org/0000-0002-7808-9055
  • Helenise Sangoi Antunes Universidade Federal de Santa Maria – UFSM
  • Débora Ortiz de Leão Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e18496

Abstract

ABSTRACT. This writing is an excerpt from a Course Conclusion Paper (TCC) presented to the Pedagogy Course at the Federal University of Santa Maria (UFSM). The general objective is to understand how rural childhoods are considered in the pedagogical practices of Early Childhood Education and Early Years teachers. Methodologically, a qualitative research was developed, of the case study type, with semi-structured interviews to construct data, accepting contributions from children and teachers participating in a rural state school, in the interior of the municipality of Nova Palma (RS), articulating them their narratives with the theoretical framework. It is concluded that the participants are protagonists of their story and valued the environment in which they live, pointing out that they understand the potential found in this space, as well as seeking to develop welcoming, playful and meaningful pedagogical practices for these children.

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Author Biographies

Priscila Michelon Giovelli, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora Concursada no Município de São João do Polêsine (RS), atuando como Professora Itinerante de Turmas Multisseriadas. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação Inicial, Continuada e Alfabetização (GEPFICA/UFSM).

Helenise Sangoi Antunes, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Professora do Departamento de Metodologia do Ensino, Centro de Educação, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutora em Educação (UFRGS). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação Inicial, Continuada e Alfabetização (GEPFICA/UFSM).

Débora Ortiz de Leão, Universidade Federal de Santa Maria – UFSM

Professora Associada na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), desempenha atividades profissionais vinculadas ao Departamento de Administração Escolar, do Centro de Educação. Pós doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2015). Pesquisadora vice-lider do Grupo de Estudos e Pesquisas em Formação Inicial, Continuada e Alfabetização (GEPFICA/UFSM). 

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Published

2024-12-12

How to Cite

Michelon Giovelli, P., Sangoi Antunes, H., & Ortiz de Leão, D. (2024). A look at rural childhoods: contributions to pedagogical practices in Early Childhood Education and Early Years. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e18496. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e18496