Conditions of teaching work during the Covid 19 pandemic

Authors

  • Edson Marcos de Anhaia Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC
  • Regis Clemente da Costa Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS https://orcid.org/0000-0002-6914-039X

Abstract

The text discusses part of the results of the research "Education and Rural Schooling in the times of the Covid-19 pandemic" conducted by groups from the Rede Latino-Americana de escudos e pesquisas em Educação do Campo. Our objective is to analyze the working conditions of teachers in rural schools during the Covid-19 pandemic. We started with data resulting from interviews conducted with questionnaires and answered virtually. Out of the 645 responses we obtained, we selected 18 teachers who work in rural schools in the years 2020 and 2021. We begin the text by discussing labor and the worker, drawing on Marx, in the context of a society guided by the development model of capital. In the second part of the text, we specifically address the working conditions of teachers in rural schools during the Covid-19 pandemic; the analysis is based on the statements of the interviewees, engaging with the elements they brought forward. The precarization of work and the exhaustion of teachers during this period became evident. Finally, we present some considerations about the experiences lived by teachers during the pandemic.

Keywords: teaching work, education, pandemic.

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Author Biographies

Edson Marcos de Anhaia, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professor da Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Educação do Campo, com atuação no curso de Licenciatura em Educação do Campo. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2018). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010), Especialista em Educação do Campo pela Universidade Federal do Paraná (2007), Especialista em Didática e Metodologia do Ensino, pela UNOPAR (2001) e possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2000). Professor da Rede Estadual de Educação do Estado no Paraná nas disciplinas de História, Filosofia e Sociologia no período de 1999 a 2008. Atua principalmente nos seguintes temas: educação do campo, movimentos sociais, políticas públicas de educação. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Escola do Campo e Agroecologia - GECA da UFSC.

Regis Clemente da Costa, Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

s

Professor Adjunto na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS) Campus Laranjeiras do Sul. Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG), Mestre em Educação (UEPG); Graduado em Pedagogia; Graduado em Filosofia; Graduado em Ciências da Religião. Especialização Lato Sensu em Gestão de Políticas, Programas e Projetos Sociais; especialização Lato Sensu em Ensino Religioso Escolar. Atuou como Professor de Filosofia na Rede Estadual de Educação do Estado do Paraná, com estudantes do Ensino Médio regular e com Educação de Jovens e Adultos (2009-2021). Trabalha com estudantes dos cursos de Licenciatura em Educação do Campo, Licenciatura em Ciências Sociais e Licenciatura em Pedagogia na UFFS. Estuda e pesquisa os seguintes temas: Formação de professores/as, Políticas Educacionais, neoliberalismo, gestão democrática, História da Educação (História Intelectual), Ensino de Filosofia. É Coordenador Adjunto de Pesquisa do Campus da UFFS Laranjeiras do Sul. Integrante do Grupo de Pesquisa História, Intelectuais e Educação no Brasil e no contexto internacional (GEPHIED_UEPG) e do Grupo de Pesquisa Educação do Campo, Cooperação e Agroecologia (GECCA/UFFS). Atua, voluntariamente, junto aos Movimentos Sociais e de educação popular.

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Published

2024-08-23

How to Cite

Anhaia, E. M. de, & Costa, R. C. da. (2024). Conditions of teaching work during the Covid 19 pandemic. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e18527. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/18527

Issue

Section

DOSSIÊ TEMÁTICO: EDUCAÇÃO DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID - 19