Reinventing the perspective of rural education based on dialogue with ancestral knowledge: a reading from the perspective of Southern Epistemologies.

Authors

  • Lucila Leal da Costa Araújo Universidade do Estado do Pará - UEPA https://orcid.org/0009-0005-4605-7189
  • Sérgio Roberto Moraes Corrêa Universidade do Estado do Pará - UEPA

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e18727

Abstract

ABSTRACT. This article presents partial results of a Master's degree in Education research project (currently in its final stages), which focuses on the school curriculum in quilombola communities in the Amazon, focusing on the advances and limitations of the recognition of ancestral territories. For the purposes of this article, we address the contributions of the ancestral knowledge of rural peoples to the reinvention of rural education in the Amazon, using Epistemologies of the South as a theoretical framework for dialogue. The article aims to analyze how the knowledge of historically subalternized groups can challenge hegemonic curricular logics and contribute to the construction of intercultural and democratic pedagogical practices. This is a qualitative study, using the state of knowledge as a methodological strategy. This initial literature review indicates a growing academic interest in ancestral knowledge in the educational field, although structural challenges persist to its valorization in school curricula and in Brazilian society. The study reinforces the need for public policies and pedagogical practices that recognize and engage with these knowledges and other ways of life, expanding the visibility of education for rural, water, and forest peoples, committed to critique and emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucila Leal da Costa Araújo, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED-UEPA). Licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e Pedagogia pela Universidade Cesumar - UniCesumar. Integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Pensamento Social e Educacional das Margens Amazônicas, GEPPSEMA/UEPA.

Sérgio Roberto Moraes Corrêa, Universidade do Estado do Pará - UEPA

Professor da Universidade do Estado do Pará (UEPA), vinculado ao Departamento de Filosofia e Ciências Sociais e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED-UEPA). Pós-Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (PPGED-UFRN), por meio do PROCAD-Amazônia. Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (PPGCS-UFCG) com Doutorado Sanduíche pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia (PPGSA) do Instituto de Filosofia e Ciências Sociais (IFCS) da UFRJ. Coordenador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Pensamento Social e Educacional das Margens da Amazônia (GEPPSEMA).

References

Albuquerque, M. B. B. (Org). (2016). Saberes da experiência, saberes escolares: diálogos interculturais, Belém: EDUEPA

Arroyo, M. (2012). Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes.

Bosi, É. (2003). O tempo vivo da memória: Ensaios da psicologia social. São Paulo: Ateliê Editorial.

Brandão, C. R. (2002). Educação como cultura. Campinas, SP: Mercado de Letras.

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. (2002). Resolução CNE/CEB nº 1, de 3 de abril de 2002

Caldart, R. S. (2007). Sobre Educação do Campo. In III Seminário do Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (PRONERA), Luziânia, GO.

Caldart, R. S., & Kplling, E.J., Cerioli, P.R. (Org.). (2002). Educação do Campo: identidade e políticas públicas. Brasília, DF: articulação nacional Por Uma Educação do Campo. Coleção Por Uma Educação do Campo, nº 4.

Corrêa, S. R. M. (2005). Educação dos Movimentos Sociais do Campo: construindo um currículo de práxis. Anais (Colóquio Internacional Políticas e Práticas Curriculares. CD-Rom), 2, 84.

Corrêa, S. R. M., & Hage, S. M. (2011) Amazônia: a urgência e necessidade da construção de políticas e práticas educacionais inter/multiculturais. Revista Nera – Ano 14, 18.

Corrêa, S. R. M., (2020). O Movimento dos Atingidos por Barragens: interpelando o debate do desenvolvimento no Brasil e na Amazônia. Revista de Ciências Sociais, 50(3), 423–467.

Corrêa, S. R. M., & Nascimento, M. D. F. (2021). Desenvolvimento rural e educação do campo na Amazônia: um estudo da experiência de transição agroecológica no MST. Revista Brasileira de Educação do Campo, 6, 1-23. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12229

Fernandes, F. (2008) A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Globo. 2v.

Fernandes, F. (2020). A sociologia da consciência social. Margem Esquerda, 34.

Freire, P. (2013) Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (1979) Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução Kátia de Mello e Silva. São Paulo: Cortez & Morales.

Freire, P. (2005). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 28ª ed,

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. Recuperado de: http://crieducando.blogspot.com/p/fichamento.html Acesso em: 10 de out. 2023.

Gadotti, M. (2003). Boniteza de um sonho: ensinar e aprender com sentido. Novo Hamburgo: Feevale

Gomes, N. L. (Org). (2022). Saberes das lutas do movimento negro educador. Vozes. 9 novembro 2022.

Gomes, N. L. (2012). Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, 12(1), 98-109.

Gomes, N. L. (2017). O movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis, RJ: Vozes.

Hage, A. S. M., & Barros, O. F. (2010). Currículo e Educação do Campo na Amazônia: Referências para o debate sobre a multisseriação na escola do campo. Espaço currículo, 3(1), 348-362

Morosini, M. C., & Fernandes, C. (2014). Estado do Conhecimento: conceitos,

finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, 5(2), 154-164.

Oliveira, K. R. (2019). Pedagogia da Ancestralidade e práticas ancestrais femininas: estratégias de Ewá, Obá e Olocum para empoderar as mulheres pretas contemporâneas. 2019. Recuperado de: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4633/2133. Acesso em 10/01/2024.

Ribeiro, D. (1995). O povo brasileiro: A formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras.

Ribeiro, D. (1996). Os índios e a civilização. A integração das populações indígenas no Brasil moderno. São Paulo: Cia. das Letras.

Santos, B. S. (2019). O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

Santos, B. S., & Menezes, M. P. (Orgs.). (2009). Epistemologias do Sul (CES). Edições Almedina.SA.

Weisheimer, N., Araújo, M. S. R., & Leher, R. (2022). Questão agrária, formação social brasileira e dependência. Revista princípios, 163, 240-265. https://doi.org/10.4322/principios.2675-6609.2022.163.010

Published

2025-08-15

How to Cite

Leal da Costa Araújo, L., & Moraes Corrêa, S. R. (2025). Reinventing the perspective of rural education based on dialogue with ancestral knowledge: a reading from the perspective of Southern Epistemologies. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e18727. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e18727