Open spaces in textbooks: absences and selections of content and the perceptions of teachers in rural schools
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19262Keywords:
Selective tradition, Didatic books, Rural EducationAbstract
This article aims to identify and examine how the field, as a geographic space, appears in textbooks of the Geography and History curricular components of the 3rd, 4th and 5th year, of elementary school of the National Book and Teaching Material Program PNDL/2019. We analyzed 06 textbooks and the perception of teachers from rural schools in the Federal District (Brazil). The research method used was content analysis (Bardin, 2011). The results showed that the textbooks analyzed are aligned with the guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC); bring in their content the idea of interdependence between rural spaces and the city; changes in peasant work caused by technology and the mechanization process, which affects the experience of individuals in this space. We concluded that the contents of the books corroborated the idea of hegemonic thinking in the choice of content, accentuating the focus on the process of “technologization” of the field, thus disregarding, in some cases, the experience of students in the field, which is configured as aspect of selective tradition (Williams, 1979).
Keywords: Selective tradition, Didatic books, Rural Education.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (2020). Memória de Educação do Campo. In C. A. dos Santos, E. J. Kolling, E. N. Rocha, M. C. Molina, & R. S. Caldart (Orgs.), Dossiê Educação do Campo: documentos 1998-2018 (pp. 11-29). EdUnB.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2011). Por uma Educação do Campo (5a ed.).
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Editora 70.
Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. (2017, 18 de julho). Dispõe sobre o Programa Nacional do Livro e do Material Didático. Recuperado em 20 de março de 2023 de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2017/decreto-9099-18-julho-2017-785224-publicacaooriginal-153392-pe.html.
Bierhalz, C. D. K., Fonseca, E. M. da, & Oliva, I. de V. (2019). Concepções dos estudantes de uma escola do campo sobre tecnologia. Revista Brasileira de Educação do Campo, 4, 1-23. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e3297. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e3297
Caldart, R. S. (2011). A escola do campo em movimento. In M. G. Arroyo, R. S. Caldart, & M. C. Molina (Orgs.). Por uma educação do campo (5a ed., cap. 4, pp. 87-131). Vozes.
Castro, S. R. F. (2017). A abordagem do plágio nos livros didáticos do Ensino Fundamental e na visão de autores [Dissertação de Mestrado em Educação da Universidade de Brasília]. Repositório institucional da UnB.
Charlier, A. M.; Simielli, M. E. (2017a). ÁPIS História 3º ano: ensino fundamental, anos iniciais (2a ed.). Ática.
Charlier, A. M.; Simielli, M. E. (2017b). ÁPIS História 4º ano: ensino fundamental, anos iniciais (2a ed.). Ática.
Charlier, A. M.; Simielli, M. E. (2017c). ÁPIS História 5º ano: ensino fundamental, anos iniciais (2a ed.). Ática. Acrescentei a referência do apis história do 5º ano
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, & Coordenação de Apoio às Redes de Ensino (2018, setembro). Informe nº 35/2018. FNDE. Recuperado em 20 de março de 2023 de https://www.fnde.gov.br/phocadownload/programas/Livro_Didatico_PNLD/Apoio_a_Gestao/2018/35.2018%20-%20Escolha%20das%20Escolas%20Rurais.pdf.
Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (2024). Programas do livro. Ministério da Educação. Recuperado em 20 de março de 2024 de https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro.
Melo, R. A.; Macedo, A. P. de. (2020). Usos do livro didático de Ciências em uma escola do campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, 1-24. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e6994. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6994
Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular. EdMEC.
Moreira, V. J. (2014, fev.). A produção agropecuária: trabalho e resistência. Perspectiva Geográfica, 7(8), 1-17. Recuperado em 20 de março de 2023 de https://e-revista.unioeste.br/index.php/pgeografica/article/view/9347/6962.
Moura, N. C. (23 de maio de 2019). Da educação do campo ao PNLD/CAMPO. Fronteiras: Revista Catarinense de História, (33), 87-106. https://doi.org/10.36661/2238-9717.2019n33.10701. DOI: https://doi.org/10.36661/2238-9717.2019n33.10701
Palmeira, M. (1989). Modernização, Estado e questão agrária. Estudos Avançados, 3(7), 87-108. https://doi.org/10.1590/S0103-40141989000300006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141989000300006
PNLD (2018). Portal Mec. Recuperado em 20 de março de 2023 de http://portal.mec.gov.br/busca-geral/318-programas-e-acoes-1921564125/pnld-439702797/12391-pnld.
Rodrigues, M. U., Miskulin, R. G. S., & Silva, L. D. da. (2020, 4 de março). Conhecimentos necessários à docência no âmbito do PIBID/Matemática no Brasil. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 12(3), 323-333. http://dx.doi.org/10.17921/2176-5634.2019v12n3p323-333. DOI: https://doi.org/10.17921/2176-5634.2019v12n3p323-333
Rosa, M. C. (2012). Ocupações de Terra. In R. S. Caldart, I. B. Pereira, P. A., & G. Frigotto (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 511-514). Expressão Popular.
Santos, C. A. dos, Kolling, E. J., Rocha, E. N., Molina, M. C., & Caldart, R. S. (Orgs.). (2020). Dossiê Educação do Campo: documentos 1998-2018. UnB.
Santos, S. F. dos, & Leao, M. F. (2017). Uso de objetos educacionais digitais para ensinar sistemas do corpo humano em uma escola do campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, 2(3), 861-880. http://dx.doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n3p861. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n3p861
Sá, L. M., Molina, M. C., & Barbosa A. I. C. (2011, abril). A produção do conhecimento na formação dos educadores do campo. Em Aberto, 24(85), 81-95. Recuperado em 20 março de 2023 de https://www.scielo.br/j/rbedu/a/kLbkvLHNmMNqTwYR6TW9Rym/.
Silva, F. V. da (2023). Veredas, meandros e convergências para o fazer pedagógico dos docentes na escola do campo: do livro didático aos recursos educacionais digitais [Tese de doutorado, Universidade de Brasília]. Repositório da Universidade de Brasília.
Silva Júnior, A. F. da, & Borges Netto, M. (2011, novembro). Por uma Educação do Campo: percursos históricos e possibilidades. Entrelaçando - Revista Eletrônica de Culturas e Educação, 2(3), 45-60.
Silva, L. M. da, & Chelotti, M. C. (2018). Ideologia hegemônica em questão: o rural brasileiro representado em livros didáticos do programa nacional do livro didático (PNLD-campo). In C. David, C., & J. W. Cancelier (Eds). Reflexões e práticas na formação de educadores (pp. 321-342). EdUERJ. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575114759.0022
Simielli, M. E. (2017a). Ápis Geografia, 3º ano: ensino fundamental anos iniciais (2a ed.). Ática.
Simielli, M. E. (2017b). Ápis Geografia, 4º ano: ensino fundamental anos iniciais (2a ed.). Ática.
Simielli, M. E. (2017c). APIS Geografia 5º ano: ensino fundamental anos iniciais (2a ed.). Ática.
Williams, R. (1979). Marxismo e Literatura. Zahar.
Williams, R. (2005, mar./maio). Base e superestrutura na teoria cultural marxista. Revista USP, 1(65), 210-224. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i66p209-224. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i66p209-224
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Francisco Valmir da Silva, Carlos Lopes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).