Epistolarity and Sociopoetics in Rural Education
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19350Abstract
ABSTRACT. This article analyzes the potential of sociopoetics and epistolary as promising methodological tools for decolonizing scientific practices in/on/about Rural Education. The analysis is organized into three parts. First, we situate the principles and challenges of Rural Education. Second, we conceptualize sociopoetics and epistolary, indicating their intersections with Rural Education. Third, by analyzing data from a study conducted at a rural school in the Brazlândia region of the Federal District, we seek to demonstrate how sociopoetics, combined with epistolary, fosters active listening, the appreciation of local knowledge, and the collective creation of knowledge. The analysis indicates that these approaches allow us to break with traditional scientific paradigms, ensuring the participation of the groups involved as co-producers of knowledge.
Downloads
References
Aliança, P., Tavares, A. M., & Passeggi, M. C. (2022). Epistolaridade e formação do professor: entre o eu, o si e o outro. Crítica Educativa, 8(2), 1-15.
Almeida, C. E. N. (2024). Como as infâncias pensam, representam e territorializam a escola? Reflexões a partir das narrativas de crianças de uma escola do campo de Brazlândia/DF (Dissertação de Mestrado). Universidade de Brasília.
Alves, R. R., & Medeiros, E. A. (2025). Educação do Campo, BNCC e Novo Ensino Médio: discursos de professores da área de Ciências Humanas e Sociais. @rquivo Brasileiro De Educação, 12(21), 283-306. https://doi.org/10.5752/P.2318-7344.2024v12n21p238-260
Arroyo, M. G. (2007). Ofício de Mestre: Imagens e Auto-Imagens. Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. S. (2004). Pedagogia do Movimento Sem Terra: Escola é mais do que Escola. Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Org.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 259-267). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Camini, I. (2022). Cartas pedagógicas: testemunhos de uma vida. Passo Fundo, RS: Saluz.
Carta Grupo-Pesquisador (2024). Carta Pessoal. Destinatário: Cássia Elen Nunes de Almeida. Brasília, Distrito Federal, Brasil.
Freire, P. (2016). Pedagogia do Oprimido (60a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Gadotti, M. (2011). Diálogo e Intimidade. In Coelho, E. P. (Org.). Pedagogia da Correspondência: Paulo Freire e a Educação por Cartas e Livros (pp. 13-14). Brasília, DF: Liber Livro.
Gauthier, J. (2012). O oco do vento: metodologia da pesquisa sociopoética e estudos transculturais. Curitiba, PR: CRV.
Gauthier, J., & Adad, S. J. C. (2020). A sociopoética como abordagem de pesquisa e ensino decolonial, contracolonial e libertadora. Educazione aperta, n. 7, 262-285.
Lacerda, N. (2016). A casa e o mundo lá fora: cartas de Paulo Freire para Nathercinha. Rio de Janeiro, RJ: Zit.
Molina, R. S. (2019). História da Educação Agrícola no Brasil: educação do campo versus educação rural. Revista de Educação PUC-Campinas, 24(3), 463-476.
Molina, M. C. (2015). A educação do campo e o enfrentamento das tendências das atuais políticas públicas. Educação Em Perspectiva, 6(2). https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v6i2.665
Molina, M., & Freitas, H. C. (2011). Avanços e desafios na construção da educação do campo. Em aberto, 24(85).
Petit, S. H., Gauthier, J. Z., Santos, I., & Figueiredo, N. M. A. (2005). Introduzindo a Sociopoética. In Santos, I., Gauthier, J., Figueiredo, N. M. A., & Petit, S. H. (Orgs.). Prática da Pesquisa nas Ciências Humanas e Sociais: abordagem sociopoética. São Paulo, SP: Editora Atheneu.
Quijano, A. (2005). Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLACSO.
Simon-Martín, M. (2020). La educación epistolar: los intercambios de cartas entre mujeres burguesas como fuente de desarrollo personal en la Inglaterra victoriana. Revista da História da Educação, 24, e98600.
Simon-Martín, M. (2022). Epistolaridade: la producción epistolar y colaborativa de conocimientos. In Reis da Silva, A. T. (Org.). Vozes do pluriverso: práticas e espistemologias decoloniais e antirrascistas em educação (pp. 489-527). São Paulo, SP: Pimenta Cultural.
Sousa, C. M. (Org.) (2021). Cartas a Paulo Freire: escritas por quem ousa esperançar. Campina Grande, PB: EDUEPB.
Torre, S. de la (2001). Sentipensar: estratégias para un aprendizaje creativo. Mimeo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cássia Elen Nunes de Almeida, Sabrina Stein, Ana Tereza Reis da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).