Rural Women and Digital Literacy: A Report on the Experience of Integrating Research, Teaching, and Extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19395

Keywords:

Quilombolas

Abstract

ABSTRACT. The inseparability of teaching, research, and extension is an important pillar of Brazilian universities. Although it is outlined in the Federal Constitution of 1988, its implementation remains a daily challenge in higher education. Projects and experiences that successfully integrate these three dimensions deserve to be systematized to foster reflections on methodological pathways and the main results of these initiatives. This article aligns with this perspective by analyzing the experience developed by the Research Group Meios – Communication, Racial Relations, and Gender at the Federal University of Viçosa, with women from a quilombola community and a land reform settlement in the Zona da Mata region of Minas Gerais. The integration of teaching, research, and extension occurred through a proposal related to access to and appropriation of information and communication technologies (ICT) as a fundamental right and a tool to enhance the autonomy of rural women. Digital literacy workshops were conducted for 15 quilombola women and 12 women from the settlement throughout 2023. The findings revealed that, despite socioeconomic and digital barriers, participants expanded their technical and political skills in using ICT, strengthening their autonomy and community communication. Furthermore, the project reinforced the importance of dialogical and participatory methodologies in university extension, highlighting the need for public policies that ensure equitable access to technology and digital training for rural women.   The extension activities included workshops on cellphone photography techniques, graphic design (Canva), and Instagram.

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Author Biographies

Ivonete da Silva Lopes, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Graduada em Comunicação Social e doutora em Comunicação. Professora/pesquisadora no Departamento de Economia Rural - Universidade Federal de Viçosa. Líder do grupo de pesquisa Meios - Comunicação, Relações Raciais e Gênero.

Bianca Aparecida Lima Costa, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Graduada em Comunicação Social e Doutora em Ciências Sociais. Professora do Departamento de Economia Rural da Univesidade Federal de Viçosa. Coordenadora do Programa de Extensão Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares (ITCP-UFV) e do Grupo de Pesquisa em Economia Solidária, Sistemas Agroalimenetares e Agroecologia (GESSA).

Júlia Maria Nogueira Silva, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Graduada em Geografia, mestre em Educação e doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Extensão Rural pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Entre 2023 e 2024, integrou o Grupo de Pesquisa MEIOS - Comunicação, Relações Raciais e Gênero. Atualmente, faz parte do Laboratório de Geomorfologia do Quaternário, vinculado ao Departamento de Geografia da UFV.

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Published

2025-08-14

How to Cite

da Silva Lopes, I., Aparecida Lima Costa, B., & Júlia Maria Nogueira Silva. (2025). Rural Women and Digital Literacy: A Report on the Experience of Integrating Research, Teaching, and Extension. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19395. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19395