Pedagogical Residency Program: the learning path of a preceptor

O caminho aprendente de uma preceptora

Authors

  • Darlene Martins dos Santos Escola Municipal Walfredo Campos Maia, Tocantinópolis-TO
  • Andrey Patrick Monteiro de Paula Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT https://orcid.org/0000-0002-2724-4844
  • Arinalda Silva Locatelli Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT https://orcid.org/0000-0002-3573-1706

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19438

Keywords:

aprendizagens

Abstract

This article aims to describe and analyze the learning of a preceptor, in her experience of participating in the Pedagogical Residency Program, a subproject of the Pedagogy course at the Federal University of Northern Tocantins (UFNT) in Tocantinópolis/TO. For this report, we understand learning as the entire process of participation in society, assuming a sociocultural perspective. Methodologically, this is a qualitative study in the format of an experience report, which focuses on analyzing the formative dynamics of the program that includes collective planning, socialization with the large group, conductions and reflections, in the face of an organization in cycles and in three subgroups that provided residents with practical experiences in Early Childhood Education and the Early Years of elementary school. The experience of participating as a preceptor revealed lessons regarding planning, appreciation of collective planning and willingness to listen to others; broader view of the curriculum, understanding of the objects of knowledge intended in each regency, and mainly the pedagogical intentionality of the planned class.

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Author Biographies

Darlene Martins dos Santos, Escola Municipal Walfredo Campos Maia, Tocantinópolis-TO

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Andrey Patrick Monteiro de Paula, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Andrey Patrick Monteiro de Paula é licenciado em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA) e doutor em Educação pela Programa de Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha - Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia. É professor da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Centro de Educação, Humanidades e Saúde de Tocantinópolis/TO, atuando no curso de Licenciatura em Pedagogia desde o ano de 2014.

Arinalda Silva Locatelli , Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutora em Educação, professora associada da Universidade Federal do Norte do Tocantins/CEHS/Tocantinópolis.

References

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Published

2024-12-19

How to Cite

Santos, D. M. dos, Monteiro de Paula, A. P., & Locatelli , A. S. (2024). Pedagogical Residency Program: the learning path of a preceptor : O caminho aprendente de uma preceptora. Brazilian Journal of Rural Education, 10, 19438. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19438

Issue

Section

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares

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