Teaching through Research as a promoter of Scientific Literacy in an Integrated Technical Course in Environmental Control

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19465

Abstract

Science education involves scientific literacy; it is essential that students not only memorize knowledge but also learn to produce it. The objective of this report is to demonstrate learning in the subjects of Applied Statistics and Ecology of the Environmental Control Technician course at Colégio Estadual Professor José Carneiro de Brito Cívico-Militar. We use the active methodology known as Inquiry-Based Learning, which allows students to engage in scientific production, contributing to their technical training, scientific literacy, and youth protagonism. The school has a vegetable garden, so we have developed a series of practices where students carry out sample design, sampling, and identification of weed species in that area. This data collection served as the basis for the initial steps in preparing a phytosociological study of this community, which will be developed throughout 2024. The practices allowed students to demonstrate and develop various skills in both subjects, contributing to their life projects and academic growth. In summary, Inquiry-Based Learning brings us closer to scientific literacy by placing students as protagonists in the construction of scientific knowledge.

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Author Biographies

Moizés Barros Cordeiro, Colégio Estadual José Carneiro de Brito Cívico-militar-TO

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro(2020) e curso-técnico-profissionalizante pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins(2009). Atualmente é da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Rejane Gomes-Pimentel, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Possui Graduação em Ciências Biológicas (Licenciatura Plena) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Mestrado e Doutorado em Ciências Biológicas (Botânica) pelo Museu Nacional/ UFRJ. Atuou como Professora de Ciências Físicas e Biológicas nos Ensinos Fundamental (6º ao 9º ano) e Médio nas Escolas da Rede Municipal, Estadual e Particular do Rio de Janeiro-RJ. Foi professora Voluntária de Biologia em Cursos Preparatórios para o Vestibular e Ensino Médio em Comunidades do RJ. Atualmente trabalha como Professora da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro/UFRRJ. Leciona na área de Botânica nas seguintes disciplinas: Organografia Vegetal, Morfologia de Fanerógamos, Anatomia Vegetal e Biologia Reprodutiva de Angiospermas para diferentes cursos de Graduação (Ciências Biológicas, Engenharia Agronômica, Engenharia Florestal, Licenciatura em Ciências Agrícolas e Zootecnia). Trabalha na área de Botânica, com linha de Pesquisa em Botânica Estrutural (Biologia Reprodutiva de Angiospermas) e em Florística e Fitossociologia.

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Published

2024-12-19

How to Cite

Cordeiro, M. B., & Gomes-Pimentel, R. (2024). Teaching through Research as a promoter of Scientific Literacy in an Integrated Technical Course in Environmental Control. Brazilian Journal of Rural Education, 10, 19465 . https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.19465

Issue

Section

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares