Exploring Teaching Methodologies in Science: An Analysis from the Supervised Internship at Colégio Estadual Osvaldo Franco in Araguatins-TO

Authors

  • Drielly Duarte Teixeira Instinto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO https://orcid.org/0009-0009-7865-0322
  • Suzilene Chagas Leite Rangel Instinto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO image/svg+xml
  • Kenya Maria Vieira Lopes Instinto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19471

Keywords:

Rural education; teacher training, supervised internship., Teaching, science teaching, science, Methodologies, Rural Education, Pedagogical practices, Education, Agroecology, Rural Education.

Abstract

ABSTRACT. This article describes the reflections and experiences of two undergraduate students in biological sciences during their internship at Colégio Estadual Osvaldo Franco, located in Araguatins, Tocantins. In addition to observing classes, the interns conducted a research project whose main objective was to investigate the teaching methodologies applied in the teaching of science in elementary school II at the aforementioned school, analyzing their effectiveness. The questionnaires were distributed and collected in the 6th and 7th grade classes, resulting in a total of 43 responses. The results revealed that the methodologies best evaluated by the students were the construction of models, the viewing of videos related to the content and the completion of activities to be answered in the classroom. Overall, all methodologies received more positive than negative responses, indicating a general acceptance of the strategies used, despite individual preferences and variations in student receptivity.

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Author Biographies

Drielly Duarte Teixeira, Instinto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO

I am currently an eighth-semester student in the Bachelor's Degree in Biological Sciences at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Tocantins (IFTO), Araguatin Campus.

Suzilene Chagas Leite Rangel, Instinto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO

Meu nome é Suzilene Chagas Leite Rangel e estou no 8º período do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins, Campus Araguatins. Sempre fui apaixonado pela biologia e foi essa paixão que me levou a seguir uma carreira acadêmica, com o objetivo de me tornar um profissional capaz de inspirar e compartilhar essa minha paixão. Além dos meus estudos, trabalho na empresa Gazim como Inspetora de Qualidade de Produto. Acredito que a combinação da minha trajetória acadêmica com minha experiência profissional me proporciona uma perspectiva única, tanto no campo da biologia quanto no setor industrial. Tenho me dedicado a construir um futuro sólido, com a esperança de poder contribuir de forma significativa para a ciência e a educação.

Kenya Maria Vieira Lopes, Instinto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins - IFTO

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (2006), especialização em Planejamento e Docência para o Ensino Superior pela Faculdade Integrada de Araguatins (2007), mestrado em Educação Agrícola pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2011) e doutorado em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, da Universidade Federal de Mato Grosso, Polo Cuiabá (2022). É Professora (por opção) do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins, atuando principalmente nos seguintes temas: avaliação, formação de professores e profissionalização docente.

References

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Published

2024-12-19

How to Cite

Duarte Teixeira, D., Chagas Leite Rangel, S., & Vieira Lopes, K. M. (2024). Exploring Teaching Methodologies in Science: An Analysis from the Supervised Internship at Colégio Estadual Osvaldo Franco in Araguatins-TO. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19471. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19471

Issue

Section

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares