The Possibilities of Political-Pedagogical Development in Rural Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19638

Abstract

ABSTRACT. This article examines the experience of the Rural School Prof. Hermínio Pagotto, located in the Bela Vista do Chibarro Settlement in Araraquara, São Paulo. The school’s political-pedagogical project is grounded in valuing the knowledge, struggles, labor, and memories of rural communities. Funded by FAPESP, the research focuses on two core dimensions of school life: collective work and forms of political-pedagogical creation. Using a participatory research approach, this article investigates how teachers organize their work when implementing projects from the Municipal Department of Education. Data were collected through participant observation, field notes, teacher interviews, and document analysis. The study is supported by three key concepts: counter-regulation, creative activity, and pedagogical praxis. Findings highlight that the pedagogical work, rooted in concrete conditions and affective relationships among participants, fosters the construction of a socially referenced quality school where children and young people learn, engage, and produce collectively.

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Author Biographies

Beatriz Nogueira Marques de Vasconcelos, Universidade Federal de São Carlos - UFSCAR

 

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) (2012) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com ênfase em Psicologia e Educação (2016). É doutoranda em Educação na linha Educação Escolar: Teorias e Práticas, pelo grupo LOED, no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (PPGE-UFSCar). Seus interesses de pesquisa incluem os processos de desenvolvimento humano sob a perspectiva histórico-cultural, educação do campo, relação escola-comunidade, trabalho coletivo, avaliação da aprendizagem, qualidade social, organização do trabalho pedagógico e formação humana.

Luana Costa Almeida, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), na área de Ensino e Práticas Culturais (2014), com período de estágio na Universidade Autônoma de Barcelona-Espanha, ambos com financiamento da FAPESP. Mestre em Educação na área de Ensino, Avaliação e Formação de Professores (2008) e graduada em Pedagogia (2004), ambos pela Unicamp. Fez pós-doutorado no Centro de Estudos da Metrópole (CEM/Cebrap), com financiamento da FAPESP (2014/2015). Atuou como professora dos anos iniciais do Ensino Fundamental, de Graduação e de Pós-graduação, em diferentes instituições. Atualmente é Professora Adjunta do quadro efetivo da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), junto ao Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP), atuando em ensino, pesquisa e extensão na graduação em Pedagogia e no programa de Pós-graduação em Educação. É líder do grupo de estudos e pesquisas LOED/UFSCar e editora assistente da revista Educação Sociedade (CEDES). Seus principais temas de estudo são: Organização do Trabalho Pedagógico; Avaliação Educacional; Relação Escola-Entorno Social; Desigualdades Educacionais. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0664-6796 (Fonte: Currículo Lattes)

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Published

2025-08-14

How to Cite

Nogueira Marques de Vasconcelos, B., & Costa Almeida, L. (2025). The Possibilities of Political-Pedagogical Development in Rural Schools. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19638. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19638

Issue

Section

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil