Internship in forestry Pedagogy with the Purus River
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19745Abstract
ABSTRACT. This internship was inspired by the movement of rivers, the large forests, and the people who live in the town of curve. It brings new ideas about the Pedagogy of the Field Bachelor's Degree program. It asks questions like: What kind of "field" and what kind of "pedagogy" are created in this place? How do they appear in local teacher education? What experiences happen during the Internship in Non-Formal Spaces? Having these questions in mind, we followed the path of the Purus River to learn more about this type of pedagogy. The research used a method called cartography, which helped us explore differences and tell stories about how Pedagogy of the Field takes shape in the Amazon region in its own special way. We are still learning and asking: What can this Pedagogy of the Field—connected to water and forests—do in the city of Beruri, in the Amazon? These events were shared through letters, showing how this pedagogy happens in real life, in connection with the forest and the Purus River, where learning and the internship take place in the middle of everyday life.
Downloads
References
Brito, M. R. (2018). A menor poética da natureza: entre Deleuze e Bernardo da mata. Linha Mestra, (35), 33-39.
Caldart, R. S. (2009). Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, 7(1), p. 35-64.
Campos, R. S. dos S., Paiva, N. de S. (2025). Pedagogia do Campo na Amazônia. Contribuciones a las Ciencias Sociales, 18(1). 1-25.
Costa, L. G. da. (2021). Educação do campo das águas e das florestas: uma reflexão sobre a formação de professores no contexto amazônico. Brazilian Journal of Development, [S. l.], 7(4), 34331–34342.
Deleuze, G. (1998). Crítica e clínica. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34.
Deleuze, G. (2002). Espinosa: filosofia prática. São Paulo: Escuta.
Deleuze, G., & Guattari, F. (2011). Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34.
Fary, B. A., Rigue, F. M., & Oliveira, R. D. V. L. (2023). Rastros de uma educação química menor. Revista ClimaCom, Ciência. Vida. Educação, 10(24), 51-72.
Freitas, M. C. S. (2010). Formação e cuidado de si: estudos Foucaultianos e pesquisas educacionais. In: Ferraz, D. V., Freitas, M. C. S. (Org.). Subjetividades, saberes e formação (pp. 165-180). São Paulo: Cortez.
Gallo, S. D. O., & Monteiro, A. (2020). Educação menor como dispositivo potencializador de uma escola outra. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, 15(33), 185-200. https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n33.p185-200.id228.
Gomes, N. L. (2012). Educação e liberdade: um olhar a partir de mim. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Políticas culturais e educação (pp.33-44). Belo Horizonte: Autêntica.
Guimarães, S. (2018). Educação e o afeto da dúvida: por uma prática pedagógica não impositiva. In Veiga-Neto, A., & Ferreira, N. (Orgs.). Educação e pensamento contemporâneo (pp. 125-139). Campinas: Papirus.
Krenak, A. (2020). A vida não é útil. São Paulo: Companhia das Letras.
Molina, M. C., & Jesus, S. M. S. A. (2004). Por uma Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional.
Moura, M. E. F. P. de, & Costa, L. G. da (2024). O contexto e a produção curricular em uma experiência formativa deslocadora – Pedagogia do Campo, das águas e das florestas. Revista do Centro de Educação, UFSM, 49, 1 -23.
Muniz, A. W. R., Bastos, K. O., & Amado, L. A. S. (2020). A escrita como artesanato: a experiência do escrever(-se). Revista Interinstitucional Artes de Educar, 6(3), 894-913. https://doi.org/10.12957/riae.2020.54576.
Oliveira, C. B., Costa, M. O., & Aikawa, M. S. (2023). Retrato da autobiografia enquanto coisa. Revista ClimaCom, Ciência. Vida. Educação, 10(24), 133-152.
Silva, F. V. (2017). No entre de uma formação docente menor. Linha Mestra, 11(33), 73-82. https://doi.org/10.34112/1980-9026a2017n33p73-82.
Silva, M. V. M., Silva, C. A. S., & Brito, M. R. (2018). Educação menor por entre as linhas do pensamento de Deleuze e Guattari: inspirações para o ensino de ciências. Linha Mestra, 12(35), 250-258. https://doi.org/10.34112/1980-9026.
Spinoza, B. (2009). Ética. Trad. Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Monica Silva Aikawa, Mônica de Oliveira Costa, Caroline Barroncas de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




