Rural Education in Mato Grosso do Sul: a path to emancipation, challenges, and perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19816

Abstract

ABSTRACT. This article aims to address the paths of schooling in rural areas over the last century and the repercussions of this history on rural education in Mato Grosso do Sul today. We discuss how education has been applied to the countryside at different times: as an electoral tool, as preparation for urban labor, and with urban curricula in rural schools. We base our work on the assumptions of Rural Education as an emancipatory practice, producing reflections on studies that reveal the challenges in Mato Grosso do Sul. As a result, the studies analyzed highlight the lack of school structure, fanciful representations of the countryside in textbooks, Paraguayan migration in search of land, and the invisibility of rural knowledge. In addition, there are initiatives such as intercultural undergraduate courses and Rural Education for teachers and administrators, seeking to meet the realities of the peasantry of Mato Grosso do Sul.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gleisson Santos de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutorando em Educação Matemática, pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGEDUMAT/UFMS). Mestre em Educação Matemática na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGEDUMAT/UFMS - 2025). Licenciado em Matemática pelo Instituto de Matemática (INMA), da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS-2022). Graduado em Pedagogia pela Faculdade Campos Elíseos (FCE - 2025). Especialista em Educação Especial e Inclusiva pelo Instituto Mineiro de Educação Superior (IMES-2023), especialista em Matemática, suas tecnologias e o mundo do trabalho Pela Universidade Federal do Piauí (UFPI-2023). Pesquiso em Educação do Campo, história oral e comunidades em história da educação matemática. Participo do grupo História da Educação Matemática Em Pesquisa - HEMEP desde 2021. Tenho interesse em discutir/estudar temas que envolvem democracia, gênero, raça, direitos humanos, comunidades específicas, políticas públicas de direito e movimentos sociais, todos relacionados com educação matemática.

Carla Regina Mariano da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Doutora em Educação Matemática. Possui graduação em Licenciatura Matemática pela Faculdade Estadual de Filosofia Ciências e Letras de Jacarezinho (2004), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2008) e doutorado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2015). Atualmente é professora adjunta do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, docente do Curso de Mestrado da Pós-graduação em Educação Matemática - PPGEDUMAT. Tem experiência na área de Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, formação de professores, história da educação matemática.

References

Arroyo, M. G. (1982, setembro). Educação rural no Brasil: o que mudou em 60 anos? Ruralismo pedagógico, a tônica dos debates oficiais. Em Aberto, 1(9), 1-6.

Barbosa, L. N. S. C. (2014). Entendimentos a respeito da matemática na educação do campo: questões sobre currículo (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, SP.

Barros, O. F., Hage, S. M., Corrêa, S. R. M., & Moraes, E. (2010). Retratos de realidade das escolas do Campo: multissérie, precarização, diversidade e perspectivas. In Escola de Direito: Reinventando a Escola Multisseriada (pp. 25-33).

Brasil. (1881, 9 de janeiro). Decreto nº 3.029, de 9 de janeiro de 1881. Brasília, DF: Câmara dos Deputados. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-3029-9-janeiro-1881-546079-publicacaooriginal-59786-pl.html/

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República.

Brasil. (2010, 5 de novembro). Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Brasília, DF: Diário Oficial da União.

Caldart, R. S. (2024). Educação do Campo 25 anos: legado político-pedagógico. Revista Cocar, (33).

Campos, R. S. S. (2016). Educação popular e educação do campo na articulação de concepções e práticas educativas emancipatórias. In Anais do III Congresso Nacional de Educação – CONEDU. Natal, RN: Editora Realize. Recuperado de https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD1_SA2_ID10183_17082016213621.pdf

Carvalho, J. M. de. (1997). Mandonismo, coronelismo, clientelismo: uma discussão conceitual. Dados, 40(2), 229-250.

De Macedo Sanches, F. R., & Nardoque, S. (2019). As contradições do cerceamento das políticas públicas para a educação do campo em Três Lagoas (MS): Escola Estadual Afonso Francisco Xavier Trannin e Escola Municipal Profa. Elma Garcia Lata Batista. Revista Campo-Território, 13(31). Recuperado de https://seer.ufu.br/index.php/campoterritorio/article/view/41342

Fernandes, B. M., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (2011). Primeira Conferência Nacional “Por uma Educação Básica do Campo” (texto preparatório, 1998). In M. G. Arroyo, R. S. Caldart, & M. C. Molina (Orgs.). Por uma Educação do Campo (5. ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Freire, P. (1997). Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, SP: Olho D’Água.

Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo, SP: UNESP.

Freire, P. (2004). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (29. ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.

Garnica, A. V. M., & Gomes, M. L. M. (2020). História oral: diversidade, pluralidade e narratividade em educação matemática. In H. L. J. Gonçalves (Org.). Educação Matemática & Diversidade(s). Porto Alegre, RS: Editora Fi.

Hage, S. M. (2006). Movimentos sociais do campo e a afirmação do direito à educação: pautando o debate sobre as escolas multisseriadas na Amazônia paraense. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 87(217), 302-312.

Langaro, S. V. (2024). “A terra é um sonho, a luta é uma raiz”: trajetórias de vida e protagonismos de mulheres sem-terra em Tacuru-MS (2000-2023) (Tese de Doutorado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Marechal Cândido Rondon.

Leão, M. de. (2012). Lei Saraiva (1881): se o analfabetismo é um problema, exclui-se o problema. Aedos, 4(11), 602-615.

Lopes, R. M. G. (2016). Histórias de uma pesquisa(dora) em uma escola do campo com professores que lecionam matemática (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Martins, O. J. B. (2025). Etnomatemática e docência: possibilidades de atuação numa escola em uma comunidade remanescente quilombola (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Menezes, D. N. (2022). Um olhar sobre os discursos do campo nos livros didáticos de matemática dos anos finais do ensino fundamental (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Miralha, W. (2012). Questão agrária brasileira: origem, necessidade e perspectivas de reforma hoje. Revista Nera, (8), 151–172. doi:10.47946/rnera.v0i8.1445

Neto, V. F. (2019). Quando aprendo matemática, também aprendo a viver no campo? Mapeando subjetividades [Manuscrito não publicado].

Oliveira, G. S. (2025). Quem irá assumir essa culpa: uma história de processos educativos (em matemática) em um polo educacional do assentamento Nova (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Oliveira, G. S., & Silva, C. R. M. (2024). Circunstâncias de uma Educação Matemática do/no campo em Mato Grosso do Sul. CoInspiração, 7, 1-14. doi:10.61074/CoInspiracao.2596-0172.e2024009

Perissinotto, R. M., Massimo, L., & Costa, L. D. (2017). Oligarquia competitiva e profissionalização política: o caso dos senadores brasileiros na Primeira República (1889-1934). Dados, 60(1), 79-110.

Piatti, C. B., & Rodrigues, J. R. (Orgs.). (2021). Educação do campo em Mato Grosso do Sul: ampliando a construção da identidade das escolas do campo (Vol. 1). Campo Grande, MS: Editora UFMS.

Rambo, R. A. (2015). Emancipação na perspectiva de Paulo Freire. In Anais do IX Seminário Nacional Diálogos com Paulo Freire: Utopia, Esperança e Humanização. Taquara, RS: FACCAT. Recuperado de https://www2.faccat.br/portal/sites/default/files/rambo.pdf

Ramires, T. (2024). A ressignificação do projeto político pedagógico em uma escola do campo à luz de cartas pedagógicas (Trabalho de conclusão de curso/Dissertação). Universidade Federal do Pampa, Jaguarão.

Silva, F. H. C. da. (2021). Educação Matemática no movimento da Educação do Campo: percepções de educadorxs sobre o fazer pedagógico com educandxs camponesxs (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande.

Tomascheski, E. (2018). “Dos lugares deixados, aos lugares chegados”: histórias de mulheres brasiguaias do Assentamento Itamarati-MS (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados.

Published

2025-12-22

How to Cite

Oliveira, G. S. de, & Regina Mariano da Silva, C. (2025). Rural Education in Mato Grosso do Sul: a path to emancipation, challenges, and perspectives. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19816. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19816

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios