Rural Education, Agroecology, and Literacies: 'Escola da Terra' and Teacher Professional Development in the Sertão of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19819

Abstract

ABSTRACT. This article examines the relationship between Rural Education, teacher training, and territory in the Sertão of Minas Gerais, focusing on the professional development course "Escola da Terra: Rural Education, Agroecology, and Literacies," conducted between 2023 and 2024 by UFVJM in partnership with SECADI/MEC. The study aimed to systematize and reflect on this training experience, which qualified 114 rural school teachers in the municipalities of Araçuaí, Diamantina, and São Francisco, integrating the axes of Rural Education, Agroecology, and Literacies through the pedagogy of alternation (University Time and Community Time). Methodologically, the study combined a theoretical review of territory and traditional peoples with a critical analysis of the training practice. The results highlighted: (1) the emergence of territorial educational collectives as spaces of resistance; (2) the valorization of traditional knowledge in the curriculum; and (3) structural challenges, such as the precariousness of rural schools and the absence of social inclusion policies. The conclusion emphasizes that the training, by connecting universities, schools, and communities, strengthened the struggle for an education rooted in peasant ways of life, but requires permanent public policies to overcome the historical marginalization of Sertão communities.

Keywords: Teacher professional development, Rural Education, Agroecology, Literacies, Territory

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivana Cristina Lovo, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Pós doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU), Doutora em Ciências Humanas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Mestre em Botânica com Graduação e Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Professora Adjunta com atuação no Programa de Pós graduação em Estudos Rurais e na Licenciatura em Educação do Campo, ofertados pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3788-4949; Lattes: https://lattes.cnpq.br/6758759386845904. E-mail: ivana.lovo@ufvm.edu.br 

Helder de Moraes Pinto, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais; professor na  Licenciatura em Educação do Campo e do Programa de Mestrado em Educação da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM, Minas Gerais, Brasil.

Orcid: https://orcid.org/0000-0001-7454-5191.

 Lattes:  https://lattes.cnpq.br/8413623713488550

E-mail: helder.pinto@ufvjm.edu.br

Amanda Aparecida Marcatti, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Doutora e Mestre em Conhecimento e Inclusão Social em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Professora Adjunta do Curso de Pedagogia da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6858-4589.Lattes:http://lattes.cnpq.br/3269515060212413. E-mail: amanda.marcatti@ufvjm.edu.br.

 

Natália Faria de Moura, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - UFVJM

Mestra em Estudos Rurais pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM), graduada em Geografia pela Universidade Federal de Viçosa (UFV). Técnica em Assuntos Educacionais da UFVJM/Diamantina, MG.

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2722-6651

Lattes: https://lattes.cnpq.br/7639306818678918

E-mail: natalia.moura@ufvjm.edu.br

 

 

References

AEDAS - Associação Estadual de Defesa Ambiental e Social. (2021). *Relatório Técnico Diagnóstico Social e Plano de Desenvolvimento: Projeto de Pesquisa e Desenvolvimento D 0632 Veredas Sol e Lares - Uma Alternativa para o Múltiplo Aproveitamento Energético em Reservatórios de Usinas Hidrelétricas na Região do Semiárido Mineiro*. Belo Horizonte.

Almeida, C. S. de. (2018). Território da água, território da vida: Comunidades tradicionais e a monocultura do eucalipto no Alto Jequitinhonha (Master’s thesis). Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

Barbosa, R. S. (2014). Mineração no norte de Minas Gerais: tensões e conflitos pelo acesso e uso da água. Revista Desenvolvimento Social, 11(1), 43-50.

Bohnenberger, K. (2011). Quilombos do Vale do Jequitinhonha.

Bohnenberger, Ê. (2011). Territorialidades em tensão no Vale do Jequitinhonha: Territórios de Vida e Territórios como Recurso do Capital (Monografia). Universidade do Estado de São Paulo/INCRA/Pronera, Presidente Prudente.

Cavalcante, A. O. (2019). Mitos e logos: Repensando as dicotomias da modernidade ocidental sob a perspectiva da educação escolar indígena (Master’s thesis). Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

Chauí, M. (1997). Convite à filosofia (9th ed.). São Paulo: Ática.

Chaves, E. R. (2020). Povos, culturas e colonização no sertão. In C. Barbosa, C. Porto, & D. Barbosa (Orgs.), Sertão: cultura e território (Vol. 1, pp. 15-46). Montes Claros: Unimontes.

Costa, J. B. de A. (2006). Cultura, Natureza e Populações Tradicionais: o Norte de Minas como síntese da nação brasileira. Revista Verde Grande, 3-45.

Costa, S. H. G. (2017). Recantilados, entre o direito e o rentismo: grilagem judicial e a formação da propriedade privada da terra no norte de Minas Gerais (Doctoral dissertation). Universidade de São Paulo.

Costa, S. H. G. (2020). Questão Agrária e Luta por Território no Norte de Minas Gerais: a grilagem e o conflito no Vale das Cancelas. In G. H. C. Ferreira (Ed.), Atlas da questão agrária Norte Mineira (pp. 77-82). São Paulo.

Cruz, G. C., Ribeiro, E. M., & Galizone, F. M. (2018). Semiárido, seca e “gerais” do Norte de Minas: uma revisão da bibliografia sobre o Alto-Médio São Francisco. Campo-território: revista de geografia agrária, 13(31), 29-56.

Dayrell, C. A. (2019). De nativos e caboclos: reconfiguração do poder de representação de comunidades que lutam pelo lugar (Doctoral dissertation). Universidade Estadual de Montes Claros.

Freire, P. (2011). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (43rd ed.). São Paulo: Paz e Terra.

Gonzaga, P. H. L. (2020). O Batuque como ferramenta de resistência territorial e identitária na Comunidade Quilombola Baú, Araçuaí/MG (Master’s thesis). Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri.

Leite, M. E., & Silva, R. M. N. (2014). A mineração no contexto do Norte de Minas Gerais. Revista Cerrados, 12(1), 165-179.

Little, P. (2004). Territórios sociais e povos tradicionais no Brasil: Por uma antropologia da territorialidade. Tempo Brasileiro.

Lovo, I. C., Sulzbacher, A. W., Moura, N. F., Stocco, A. F., & Ruas, A. A. G. (2020). Veredas Sol & Lares: pesquisa e desenvolvimento tecnológico com participação popular. Paper presented at VIII Congreso Latinoamericano de Agroecología, Montevideo, Uruguay.

Marques, A. S., Bernardes, B. M., & Borsagli, A. (2021). A Comunidade Quilombola Bom Jardim da Prata em São Francisco/Minas Gerais e os conflitos socioambientais relacionados com o rio São Francisco e imediações. Cerrados, 19(2), 81–108.

Monteiro, F. T. (2011). Os(as) apanhadores(as) de flores e o Parque Nacional das Sempre-Vivas (MG): Travessias e contradições ambientais (Master’s thesis). Universidade Federal de Minas Gerais.

Moreira, H. F. (2010). “Se for pra morrer de fome, eu prefiro morrer de tiro”: o Norte de Minas e a formação de lideranças rurais. Programa de Pós-Graduação de Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade, UFRRJ.

Moura, M. M. (1988). Os deserdados da terra: a lógica costumeira e judicial dos processos de expulsão e invasão da terra camponesa no sertão de Minas Gerais. Bertrand Brasil.

Nogueira, M. C. R. (2009). Gerais a dentro e a fora: identidade e territorialidade entre Geraizeiros do Norte de Minas Gerais (Doctoral dissertation). Universidade Federal de Brasília.

Oliveira, L. H. de, & Sulzbacher, A. W. (2024). Mineração e conflitos territoriais no Semiárido Mineiro: uma análise dos processos minerários. Anais do VII Congresso Brasileiro de Geógrafos.

Rosa, J. G. (1994). Grande sertão: veredas. Nova Aguilar.

Saquet, M. A. (2015). Por uma geografia das territorialidades e das temporalidades: uma concepção multidimensional voltada para a cooperação e para o desenvolvimento territorial. Consequência.

Soares, G. C. (2025). Na Trilha Guerreira dos Borun [Unpublished manuscript].

Souza, L. L. de, Sulzbacher, A. W., & Stocco, A. F. (2022). Planos de Desenvolvimento do Vale do Jequitinhonha: Silêncios de dois sujeitos étnicos. Anais da IX Conferencia Latinoamericana y Caribeña de Ciencias Sociales.

Tardim, J. M. (2012). Cultura camponesa. In R. S. Caldart, I. B. Pereira, G. Frigotto, & P. Alentejano (Orgs.). Dicionário da educação (pp. 180–188). Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Expressão Popular.

Tavares, T. R., de Castro, V. G., & dos Santos, A. F. (2021). A comunidade quilombola de Raíz em Minas Gerais: Sistemas importantes do patrimônio agrícola mundial. Vivência: Revista de Antropologia, 1(57), 288–309.

Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri. Faculdade Interdisciplinar em Humanidades. (2023). Programa Escola da Terra: Educação do Campo e Agroecologia.

Verono. (2000). Jequitivale. Retrieved from https://www.letras.mus.br/verono/981802/significado.html

Zhouri, A., Laschefski, K., & Pereira, R. O. (2011). A supressão da vazante e o início do vazio: Água e “insegurança administrada” no Vale do Jequitinhonha – MG. Anuário Antropológico, 36(1), 23–53.

Published

2025-12-22

How to Cite

Ivana Cristina Lovo, Helder de Moraes Pinto, Aparecida Marcatti, A., & Natália Faria de Moura. (2025). Rural Education, Agroecology, and Literacies: ’Escola da Terra’ and Teacher Professional Development in the Sertão of Minas Gerais. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19819. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19819

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios