The concept of the nature in the rural education
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n2p793Abstract
ABSTRACT. This essay aims to make a theoretical review about the concept of nature and how this concept is implicated Rural Education. Thus, the focus focuses on the historical and evolutionary perspective on the concept of nature and, later, is complemented with the theoretical contributions of the Rural Education. Firstly, the evolution of the concept of nature in the field of philosophy, as an advent in the emergence of sciences and mathematics, is aimed at facilitating the perception of the integration of man with the space in which he lives, so that it is a relation of harmony conscious of the dynamic balance of nature by providing, through new knowledge, attitudes and values, the insertion of educating and educating as citizens in the process of transformation of the current environmental picture of our planet. In this perspective, it is important to understand how the concept of nature is implicated in Rural Education, since the rural environment continues without a battle scene, and the education of the field emerges as an element that allows the construction of a sense of belonging in the subjects involved in the educational process.
Downloads
References
Aristóteles. (2008). Metaphysics. Tradução para o inglês: J. Sachs. Oxford: Oxford University Press.
Aristóteles. (2008). Physics. Oxford: Oxford University Press.
Barcelos, V. H. L. et al. (1998). Tendências da Educação Ambiental Brasileira. Santa Cruz do Sul: EDUNISC.
Boyer, C. B. (1974). História da Matemática. São Paulo: Edgard Blucher LTDA.
Brasil. (2010). Decreto n. 7.352, dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária - PRONERA. Brasília: Censo Gráfico.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico.
Brasil. (1996). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC.
Caldart, R. S. (2017). Sobre educação do campo. Disponível: < http://www.ce.ufes.br/educacaodocampo/down/cdrom1/pdf/ii_03.pdf>. Acesso em: jul 2017.
Capelo, M. R. C. C. (2000). Educação rural e diversidade cultural no meio rural de Londrina: quando o presente reconta o passado. (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Costa, L. G. (2012). A Educação do Campo em uma Perspectiva da Educação Popular. In Ghedin, E. (Org.). Educação do Campo: Epistemologias e Práticas. São Paulo: Cortez.
Cury, C. R. J. (2002). A Educação Básica no Brasil. Educação e Sociedade, 23(80), 168-200.
Dulley, R. D. (2004). Noção de natureza, ambiente, meio ambiente, recursos ambientais e recursos naturais. Agricultura em São Paulo, 51(2), 15-26.
Godfrey-Smith, P. (2003). Theory and Reality: an introduction to the philosophy of science. Chicago: The University of Chicago Press.
Harvey, D. (1992) Condição Pós-Moderna. São Paulo: Loyola.
Kesselring, T. (2000). O conceito de natureza na história do pensamento ocidental. Episteme, 11, 153-172.
Leite, S. C. (1999). Escola Rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez.
Lenoble, R. (1969). História da ideia de natureza. Lisboa: Edições 70.
Lloyd, G. E. R. (1970). Early Greek Science: Thales to Aristotle. New York: W.W. Norton & Company.
Marx, K. (2004). Manuscritos econômicos-filosóficos. São Paulo: Boi Tempo.
Marx, K., & Engels, F. (2001). Manifesto do Partido Comunista. São Paulo: L&PM Pocket.
Morin, E. (1988). O paradigma perdido: a natureza humana. Portugal: Publicações Europa-América.
Polito, A. M. M., & Silva Filho, O. L. (2013). A Filosofia da Natureza dos Pré-Socráticos. Caderno Brasil Ensino de Física, 30(2), 323-361.
Reale, G., & Antiseri, D. (1990). História da Filosofia. São Paulo: Ed. Paulus.
Schelling, V. (1991). A presença do povo na cultura brasileira. Campinas: Editora da UNICAMP.
Silva, J. J. (2007). Filosofias da Matemática. São Paulo: Editora UNESP.
Silva, L. H., Morais, T. C., & Bof, A. M. (2006). A Educação no meio rural do Brasil: revisão da literatura. In Bof, A. M., & Sampaio, C. E. M. et al. (Orgs.). A educação no Brasil rural. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.
Soares, N. B. (2007). Educação Ambiental no Meio Rural: Estudo das Práticas Ambientais da Escola Dario Vitorino Chagas - Comunidade Rural Do Umbu - Cacequi/RS. (Monografia de Especialização). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).