Learning in the countryside: pen, hoe and the peasant botany

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p763

Abstract

ABSTRACT. In this paper, we present and discuss experiences of the execution of the project “Exchange of Knowledge on Peasant Botany”, carried out during 2014 at the Assentamento Filhos de Sepé (Viamão, RS) with the group “Mulheres da Terra” and the Technological Incubator of Popular Cooperatives. An important characteristic of the Group is the role of women. Maintainers of knowledge and ancestral practices. They become active in all spheres of agriculture production of the settlement. Throughout 12 meetings, several themes related with agroecological practices with peasant life were addressed using different approaches: theoretical, practical and reflexive. Based on educational assumptions that value popular knowledge, as well as the horizontality of teaching/learning processes, the meetings contributed to the recognition and strengthening of the group’s identity of resistance against the current globalized agriculture. Likewise, the progress was made in the construction of autonomy in the face of techniques and knowledge applied to agroecological production.

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Author Biographies

Matias Köhler, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Biólogo e Mestre em Botânica (UFRGS). Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Botânica (UFRGS). Foi bolsista da Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares (ITCP) e do Núcleo de Economia Alternativa (NEA) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) durante a graduação.

Estela Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Arte-educadora, Licenciada em Artes Visuais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Técnica em Meio Ambiente pelo Instituto Federal do Rio Grande do Sul (IFRS). Foi bolsista da Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares (ITCP) e do Núcleo de Economia Alternativa (NEA) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) durante a graduação.

Cristiane Giaretta, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora de Sociologia na Rede Estadual do Rio Grande do Sul. Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Foi bolsista da Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares (ITCP) e do Núcleo de Economia Alternativa (NEA) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) durante a graduação.

Gilmar Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Geógrafo, e Mestre em Geografia (UFRGS). Técnico da Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares (ITCP) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com experiência em formação continuada para professores de EJA.

Sebastião Pinheiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Técnico em Agricultura (E.T.A. Jaboticabal, SP). Engenheiro Agrônomo (UNLP), Pós Grado Engenheiro Florestal (ESP), Pós-Graduação em Toxicologia e Analítica de Resíduos de Agrotóxicos na Agricultura, Alimentos e Natureza (Bundesanstalt für Getreide-, Kartoffel- und Fettforschung (BAGKF). Colaborador da Incubadora Tecnológica de Cooperativas Populares (ITCP) e do Núcleo de Economia Alternativa da UFRGS.

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Published

2018-09-12

How to Cite

Köhler, M., Santos, E., Giaretta, C., Gomes, G., & Pinheiro, S. (2018). Learning in the countryside: pen, hoe and the peasant botany. Brazilian Journal of Rural Education, 3(3), 763–783. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n3p763

Issue

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Articles