The school network in the rural seated communities, quilombolas and indigenous peoples of Tocantins

Authors

  • Alexsandro Silvestre da Rocha Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Regina Lelis de Sousa Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Denisia Brito Soares Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Nilo Maurício Sotomayor Choque Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Liliana Ancalla Dávila Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Shirlei Nabarrete Dezidério Universidade Federal do Tocantins - UFT
  • Érica Cupertino Gomes Universidade Federal do Tocantins - UFT

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e5871

Abstract

ABSTRACT. Under the spotlight as the newest state of the federation, the Tocantins carries the Brazilian malaise, like the deficiencies in several public services rendered to the population. Education is no exception and is part of this gap, with a lack of school units, teachers, adequate academic training, quality school structure, among many others. When it comes to education in the countryside, those problems become more latent. The objective of this work was to investigate the main characteristics of the educational situation of the three large rural social communities of Tocantins, the Rural Settlements, the Remnant Areas of Quilombos and the Indigenous Lands, through a quantitative analysis of data available from government agencies. It has been shown that the supply of basic education in these communities is heterogeneous in terms of the number of schools and school levels offered and is, in its entirety, borne by the state and municipal governments. It was identified that the Remnant Areas of Quilombos do not count on offer of secondary education.

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Author Biographies

Alexsandro Silvestre da Rocha, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduado em Física pela Universidade Estadual de Londrina (1998), Mestre em Física pela Universidade Estadual de Londrina (2001), Doutor em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006), Pós-doutor em Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007) e pesquisador bolsista DCR (Desenvolvimento Científico Regional) na UFT em 2008/2009

Regina Lelis de Sousa, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutora em Física pela Universidade de São Paulo - USP. Realizou estágios de Pós Doutorado no Instituto de Física da Universidade de São Paulo (2010-2011). Trabalha com simulações computacionais baseadas na Teoria do Funcional Densidade, Hartree-Fock, Dinâmica Molecular (Clássica e Quântica), métodos beyond-DFT para estudos de propriedades ópticas e eletrôncias de semicondutores, entre outras.

Denisia Brito Soares, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Curso Técnico profissionalizante pelo Colégio Araguaia (1998). Atualmente é técnica de laboratório do LABMADE - Laboratório de Pesquisa em Materiais para Aplicações em Dispositivos Eletrônicos da Fundação Universidade Federal do Tocantins.

Nilo Maurício Sotomayor Choque, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduado em Física pela Universidad Nacional de San Agustín (1995), Mestrado em Física, Área de concentração Física do Estado Sólido, pela Universidade de São Paulo (1998), e Doutorado em Física Área de concentração Física da Matéria Condensada, pela Universidade de São Paulo (2002). Realizou estágios de Pós Doutorado no Instituto de Física da Universidade de São Paulo (2002-2004).

Liliana Ancalla Dávila, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduada em Fisica - UNIVERSIDAD NACIONAL DE SAN AGUSTIN (1997), mestrado em Física pela Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Física pela Universidade de São Paulo (2005). Tem experiência no estudo teórico das propriedades estruturais e eletrônicas de polímeros orgânicos conjugados com aplicações em dispositivos opto-eletrônicos. Na metodologia teórica utiliza métodos clássicos, semiempíricos, e ab initio.

Shirlei Nabarrete Dezidério, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Graduada em Bacharelado em Física pela Universidade de São Paulo (2000), graduação em Licenciatura em Matemática pelo Centro Universitário Moura Lacerda (2008), mestrado em Física Aplicada à Medicina e Biologia pela Universidade de São Paulo (2003) e doutorado em Ciências (Física Aplicada à Medicina e à Biologia) pela Universidade de São Paulo (2013).

Érica Cupertino Gomes, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Licenciada em Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (2003), bacharelado em Física pela Fundação Técnico-Educacional Souza Marques (2008), Mestrado em Engenharia Nuclear pelo Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia (2005) e Doutorado em Engenharia Nuclear pelo Instituto Alberto Luiz Coimbra de Pós-Graduação e Pesquisa de Engenharia (2011).

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Published

2020-01-19

How to Cite

Silvestre da Rocha, A., Lelis de Sousa, R., Brito Soares, D., Sotomayor Choque, N. M., Ancalla Dávila, L., Nabarrete Dezidério, S., & Cupertino Gomes, Érica. (2020). The school network in the rural seated communities, quilombolas and indigenous peoples of Tocantins. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e5871. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e5871

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