The discursive memories that emerge from the discourse of the Pedagogical Project of a technical course linked to Pronatec Campo at the IFTO, Campus Araguatins-TO
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6018Abstract
ABSTRACT. The aim of this research is to analyze the effects of meaning (discursive memories) that emerge from the discourse of the Pedagogical Project of the Technical Auxiliary Course in Agriculture, offered by the Federal Institute of Tocantins, Campus Araguatins between the years of 2013 and 2014, as part member of Pronatec Campo. This short course focused on providing basic knowledge regarding agricultural activities to peasants belonging to the settlements located in the municipality of Araguatins-TO and nearby Discourse Analysis was used as methodological foundation based on the studies of Pêcheux (1999) and Orlandi (1999). From the analysis it is highlighted that the statements refer to the discursive memories that evoke the technicist formation, in addition to linking the exercise of citizenship to productivity in a capitalist environment.
Downloads
References
Achard, P., et al. (1999). Memória e produção discursiva do sentido. In Achard, P., et al. (Orgs.). Papel da memória (pp. 11-17). Campinas: Pontes.
Lei n. 11.513, de 26 de outubro de 2011. (2011, 26 de outubro). Institui o Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego (Pronatec) e dá outras providências. Diário Oficial da União, seção 1.
Cartilha PRONATEC CAMPO. (2011). Recuperado de http://www.mda.gov.br/sitemda/sites/sitemda/files/user_img_23/cartilha%20PRONATEC_baixa.pdf.
Araújo, R. M. L. (2002). A reforma da educação profissional sob a ótica da noção de competências. In Anais da Reunião Anual da Anped–Associação Nacional de Pesquisa em Educação, 28(3), 1-18. Recuperado de: http://www.bts.senac.br/index.php/bts/article/view/532.
Araújo, R. M. L. (2004). As referências da pedagogia das competências. Revista Perspectiva, 22(2), 497-524.
Castioni, R. (2013). Planos, Projetos e Programas de Educação Profissional: agora é a vez do PRONATEC. Revista Sociais e Humanas, 26(1), 25-42.
Chiavenato, I. (2010). Gestão de Pessoas. Rio de Janeiro: Campus.
Silva, J. A. (2014). Basta qualificar? O PRONATEC como estratégia de inclusão produtiva do plano Brasil Sem Miséria (Tese de Doutorado). Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.
Fernandes, B. M., & Molina, M. C. (2004). O campo da educação do campo. In Molina, M. C., & Jesus, S. M. S. (Orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo (pp. 32-52). Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário.
Fleury, A., & Fleury, M. (2004). Estratégias empresariais e formação de competências: um quebra cabeça caleidoscópico da indústria brasileira. São Paulo: Atlas.
Frigotto, G., & Ciavatta, M. (2006). Educar o trabalhador cidadão produtivo ou ser humano emancipado? In Frigotto, G., & Ciavatta, M. (Orgs.). Formação do cidadão produtivo: a cultura de mercado no ensino médio técnico (pp. 55-70). Brasília: Inep/MEC.
Gil, A. C. (2001). Gestão de Pessoas: Enfoque nos papéis profissionais. São Paulo: Atlas.
Harvey, D. A. (1992). Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola.
Harvey, D. A. (2008). O Neoliberalismo: história e implicações. São Paulo: Loyola.
IFTO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins. (2013). PDI – Plano de Desenvolvimento Institucional 2015–2019. Recuperado de http://apps.ifto.edu.br/pdi/.
IFTO. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Tocantins. (2013). Projeto Pedagógico de Curso Auxiliar Técnico em Agropecuária. Araguatins.
Kuenzer, A. Z. (2018). Competência como práxis: os dilemas da relação entre teoria e prática na educação dos trabalhadores. Boletim Técnico do SENAC, 29(1), 16-27. Recuperado de: http://bts.senac.br/index.php/bts/article/view/526
Kuenzer, A. Z. (2007). Da dualidade assumida à dualidade negada: o discurso da flexibilização justifica a inclusão excludente. Revista Educação e Sociedade, 28(100), 1153-1178. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300024
Lima, M. (2012). Problemas da Educação Profissional do Governo Dilma: PRONATEC, PNE e DCNEMs. Revista Trabalho & Educação, 21(2), 73-91. https://doi.org/10.17648/2238-037X-trabedu-v28n3
Nascimento, M. L. O. (2016). O PRONATEC no âmbito das políticas públicas de educação profissional: da dualidade estrutural à mercantilização da qualificação profissional. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Piauí, Teresina. Recuperado de http://repositorio.ufpi.br/xmlui/handle/123456789/290.
Ohno, T. O. (1997). Sistema Toyota de Produção: além da produção em larga escala. Porto Alegre: Artes Médicas.
Orlandi, E. P. (1999). Análise de discurso: princípios e procedimentos. Campinas: Pontes.
Pêcheux, M. (1999). Papel da memória. In Achard, P. (Org.). Papel da memória (pp. 49-57). Campinas: Pontes.
Peinado, J., & Graeml, A. R. (2007). Administração da produção. Curitiba.
Ribeiro, J. (2014). Pronatec diante da inclusão excludente e da privatização da formação. Revista Textual, 2(19), 16-21.
Saviani, D. (2007). Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 152-165. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012
Scottini, A. (1998). Dicionário escolar da língua portuguesa. Blumenau: Edições Todo Livro.
Tocantins. (2013). PRONATEC – Tocantins sem miséria. Palmas: Secretaria do Trabalho e da Assistência Social.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).