The working conditions of the Science teacher in various years in a rural school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7097

Abstract

ABSTRACT. This article aims to discuss the working conditions of the Professor of Natural Sciences, in classes of several years, in rural schools. The methodology used in this study was based on qualitative research. The data collection techniques were intensive direct observation in science classes and semi-structured interviews, conducted at the Municipal School of Primary Education Sonho de Criança, located in the municipality of Pacajá/Pa. The interview was conducted with the only teacher of the Science discipline, with the pedagogical coordinator and the director of education, the last two work in the Municipal Department of Education and guide the teaching work in that school. The data revealed the precarious conditions in which the teacher has been going through the class of several years and the difficulties faced to work with science content in a class composed of different grades, due to the lack of adequate didactic resources and in sufficient quantity to Carry out your teaching work. We conclude that the work of the science teacher in this class has been based on the use of the serial urban teaching model, with the need to include specific teaching methodologies for classes of various classes in the schools of this municipality, which favor teaching -learning and facilitate the performance of the teacher in the classroom.

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Author Biographies

Maria de Fátima Matos de Souza, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutorado em Educação Escolar, pela Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho (2007). Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará. É professora do Curso de Pedagogia do Campus de Altamira; do Mestrado Acadêmico em Currículo e Gestão da Escola Básica - PPEB/ UFPA e do Doutorado em Educação, em Rede - Educanorte.

Ana Lúcia Barreto da Silva, Prefeitura Municipal de Pacajá, Pará

Possui graduação Graduação em Interdisciplinar em Educação no Campo) da Universidade Federal do Pará, Campus de Altamira. Atua como Auxiliar Administrativo (EMEF 10 de Maio) no Município de Pacajá-Pa.

Maria Francisca de Miranda Adad, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOP

Possui graduação em Ciências Econômicas. Mestrado em Sistemas de Gestão com ênfase em Sistemas de Gestão do Meio Ambiente. Doutorado em Ciências linha de pesquisa Processos de Urbanização na Amazônia e Sustentabilidade, com ênfase em Gestão de Resíduos Sólidos Urbanos. Atua no ensino superior desde 2002, sendo atualmente docente da Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA.

Renato Pinheiro da Costa, Universidade Federal do Pará - UFPA

Graduado em Pedagogia, mestre e doutor em Educação. Professor da UFPA/Campus de Altamira, Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino de História –PROFHISTORIA- UFPA/Campus de Ananindeua. Líder do Grupo de pesquisa HISTEDBR/SECÇÃO ALTAMIRA-PA.

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Published

2020-07-29

How to Cite

Souza, M. de F. M. de, Silva, A. L. B. da, Adad, M. F. de M., & Costa, R. P. da. (2020). The working conditions of the Science teacher in various years in a rural school. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7097. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7097