Conceptions of the importance of Science Education in basic education by pre-service teachers of a Rural Education Degree course

Authors

  • Renata José de Melo Universidade Federal de Catalão - UFCat
  • Fernanda Welter Adams Universidade Federal de Catalão - UFCat
  • Simara Maria Tavares Nunes Universidade Federal de Catalão - UFCat

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7240

Abstract

ABSTRACT. Education seeks to follow scientific and technological changes, in order to provide a critical formation of the subjects. Teaching of Natural Sciences is essential for students to interpret the world and be active citizens in society. Rural students also need this critical training. Thus, our objective is to analyse the conception of the importance of the Teaching of Natural Sciences in Basic Education of undergraduate students of the Course in Education in the Field of the Federal University of Goiás/Regional Catalão. For the integral training of the target audience subjects of rural education, is perceived the need for a differentiated initial training, which guarantees the undergraduate students to become critical subjects. This work starts from a qualitative research that used questionnaires for data collection, being applied to nine undergraduates, about to obtain licensee degree. They believed that Science Education is important for Basic Education, as it provides knowledge that allows the understanding of the world and the responsible and active performance of students in society. During their training, the undergraduate students reported that they had the opportunity to experience the contextualization of scientific knowledge, enabling them, for a quality teaching, in order to also train students in rural education in a critical and contextualized way.

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Author Biographies

Renata José de Melo, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Licenciada em Educação do Campo Habilitação em Ciências da Natureza pela Universidade Federal de Goiás/Regional Catalão

Fernanda Welter Adams, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Mestre em Educação (2018) desenvolveu pesquisa na área de formação de professores e educação especial, especialista em "Metodologias do Ensino da Química" (2015). Graduada Licenciatura em Química (2014), desenvolveu pesquisa na área de Jogos Didáticos e ensino CTS, licenciada em Pedagogia pelo Instituto Maximus (2019), onde desenvolveu pesquisa sobre o ensino de ciências na educação infantil.

Simara Maria Tavares Nunes, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Licenciada (1995) e Bacharel (2002) em Química, Mestre (1999) e Doutora em Ciências (2003) - Área de Concentração Química - pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo. Atualmente é Professora Associada da UAE de Educação da Universidade Federal de Catalão, na área de Ensino de Química.

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Published

2020-05-29

How to Cite

Melo, R. J. de, Adams, F. W., & Nunes, S. M. T. (2020). Conceptions of the importance of Science Education in basic education by pre-service teachers of a Rural Education Degree course. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7240. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7240