The historical-social process of the Guarita Indigenous Land

Authors

  • Juliane Paprosqui Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Janete Webler Cancelier Universidade Federal de Santa Maria - UFSM https://orcid.org/0000-0002-4850-5492
  • Graciela Gobbi Guterra Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Queli Rejane da Silva Konzgen Universidade Federal de Santa Maria - UFSM
  • Vagner Guimarães Ramos Universidade Federal de Santa Maria - UFSM https://orcid.org/0000-0003-1741-0383

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8533

Abstract

ABSTRACT. The present study has as general objective to know the specificities of the Guarani way of being, in Tekoá Ka'aguy Porã (Indigenous Village Gengibre), located in the Terra Indígena Guarita, located in the northwest region of Rio Grande do Sul. The study is the product of a discipline of the 4th semester of a Licentiate Course in Rural Education, offered by a Federal University in the distance modality. In order to carry out the research, a bibliographic review on the indigenous reality in Brazil was carried out, later on, a documentary search seeking elements on the historical formation and organization process of the Guarita Indigenous Land, through direct observation, informal conversations and interviews resulting in a descriptive analysis of the Dice. The results of the research made it possible to know the daily life and the ways of life of the Guarani people, identifying specificities of the way of being Guarani in Tekoá Ka'aguy Porã, including their beliefs, eating habits and elements of material culture, thus collaborating with the formation of the future graduate who can experience up close a little bit of the diversity that he will possibly find in the classroom. Through observation and interaction with the research object, the relationship of these people with nature and the environment was also evidenced.

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Author Biographies

Juliane Paprosqui , Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Graduada em Licenciatura em Informática (UEG) Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGGeo) da UFSM, Servidora Pública Federal, atuando como Técnica em Assuntos Educacionais na Pró-Reitoria de Graduação - PROGRAD, da Universidade Federal de Santa Maria - UFSM e como Professora Formadora I e Conteudista pelo sistema UAB/CAPES, no curso de Licenciatura em Educação do Campo UFSM/UAB. Participa do grupo de pesquisa Girassol (CNPQ/CAPES).

Janete Webler Cancelier, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Santa Maria (2018), mestrado em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2007). Especialização em Docência para o Ensino Superior em Geografia pela UNOCHAPECÓ (2005). Graduação em Geografia - Licenciatura pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó (2003), graduação em Geografia - Bacharelado pela Universidade Comunitária Regional de Chapecó (2007).

Graciela Gobbi Guterra, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Pelotas (2012) e especialização em Gestão e Educação Ambiental pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2017). Está cursando Licenciatura em Educação do Campo pela Universidade Federal de Santa Maria.

Queli Rejane da Silva Konzgen, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal de Santa Maria. Licenciada em Geografia pela Universidade Federal de Pelotas - UFPEL (2017). Durante a graduação foi bolsista de Iniciação Científica - FAPERGS (2014-2015) e bolsista de Extensão e Cultura - PROBEC - UFPEL (2015-2016). Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia na Universidade Federal do Rio Grande - FURG (2019).

Vagner Guimarães Ramos, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutorando pelo Programa de Pós Graduação em Geografia UFSM, Licenciado (2009) e Mestre (2012) em Geografia, pela Universidade Federal de Santa Maria. Desenvolve atividades relacionadas ao Ensino de Geografia e Formação de Professores, é Professor EBTT vinculado ao Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha, Campus Alegrete.

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Published

2021-03-01

How to Cite

Paprosqui , J. ., Webler Cancelier, J., Gobbi Guterra, G. ., da Silva Konzgen, Q. . R., & Guimarães Ramos, V. (2021). The historical-social process of the Guarita Indigenous Land. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e8533. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8533