Special Education in Rural Education: teacher education in public universities in Rio Grande do Sul

Authors

  • Graciele Marjana Kraemer Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Luciane Bresciani Lopes Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Liliane Ferrari Giordani Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8962

Abstract

How has Special Education been presented to teachers attending teaching courses in Rural Education? In order to answer this question, it is necessary to study how Special Education knowledges have been produced in teacher education intended for Rural Education. From a research into specific documents, we have analyzed Pedagogical Projects of teaching courses in Rural Education, and Teaching Plans of disciplines addressing Special Education, in five public universities in the state of Rio Grande do Sul. We have found that Special Education knowledges have been marked with invisibility, isolation and fragmentation in relation to other curricular knowledges in Rural Education. Hence, we should highlight the need to understand teacher education as a practice requiring continuing investments in the constitution of a co-responsibility culture. This culture may be produced through a dialogue between different fields of knowledge, interconnection of methodological strategies, investments in education, and detachment from the paradigm of inclusion of knowledges that are exclusive to the field of Special Education.

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Author Biographies

Graciele Marjana Kraemer, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Graduada em Educação Especial - Deficientes da Audiocomunicação, pela Universidade Federal de Santa Maria. Mestre e Doutora em Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Realizou estudos de Pós-doc no Programa de Pós-Graduação em Educação Unisinos (2017-2019). Professora da Universidade Federal do Rio Grande do SUL (UFRGS). Pesquisadora membro da International Research Network on Inclusion, Learning and Technology in Education (RIIATE).

Luciane Bresciani Lopes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Graduada em História pelo Centro Universitário La Salle. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atuou como Tradutora e Intérprete de Língua de Sinais nomeada na Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Atualmente é professora de Libras do magistério superior, Assistente A, da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.

Liliane Ferrari Giordani, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Graduada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria, mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Coordenadora do Polo do Curso Pedagogia Bilíngue e atua nos seguintes temas: Educação de Surdos, Língua Brasileira de Sinais, Educação Especial, Pedagogia Bilíngue e Políticas Públicas.

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Published

2020-07-03

How to Cite

Kraemer, G. M. ., Bresciani Lopes, L. ., & Giordani, L. F. . (2020). Special Education in Rural Education: teacher education in public universities in Rio Grande do Sul. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8962. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8962

Issue

Section

Dossiê temático: Formação e Trabalho Docente no Campo e Educação Especial