Special Education in Rural Education: teacher education in public universities in Rio Grande do Sul
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8962Résumé
How has Special Education been presented to teachers attending teaching courses in Rural Education? In order to answer this question, it is necessary to study how Special Education knowledges have been produced in teacher education intended for Rural Education. From a research into specific documents, we have analyzed Pedagogical Projects of teaching courses in Rural Education, and Teaching Plans of disciplines addressing Special Education, in five public universities in the state of Rio Grande do Sul. We have found that Special Education knowledges have been marked with invisibility, isolation and fragmentation in relation to other curricular knowledges in Rural Education. Hence, we should highlight the need to understand teacher education as a practice requiring continuing investments in the constitution of a co-responsibility culture. This culture may be produced through a dialogue between different fields of knowledge, interconnection of methodological strategies, investments in education, and detachment from the paradigm of inclusion of knowledges that are exclusive to the field of Special Education.
Téléchargements
Références
Antunes, K. C. V., & Glat, R. (2011). Formação de professores na perspectiva da educação inclusiva: os cursos de pedagogia em foco. In M. D. Pletsch, & A. Damasceno. (Orgs.). Educação Especial e Inclusão Escolar: reflexões sobre o fazer pedagógico (pp. 188-201). Seropédica: Edur/UFRRJ.
Caiado, K., Gonçalves, T., & Sá, M. (2016). Educação escolar no campo: desafios à educação especial. Linhas Críticas, 22(48), 324-345. https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4887
Caiado, K.R.M & Meletti, S.M.F. (2011). Educação especial na educação do campo: 20 anos de silêncio no GT 15. Revista Brasileira de Educação Especial, 17(spe1), 93-104. https://doi.org/10.1590/S1413-65382011000400008
Caldart, R. S. (2009). Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, 7(1), 35-64. https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003
Camacho, R., & Vieira, J., (2018). Reflexões acerca da educação especial e da educação do campo numa perspectiva inclusiva. Interfaces da Educação, 9(27), 443-464. https://doi.org/10.26514/inter.v9i27.3003
Castel, R. (2008). A discriminação negativa: cidadãos ou autóctones? Petrópolis: Vozes.
Evans, D., & Kosec, K. (2011). Educação infantil: programas para a geração mais importante do Brasil. São Paulo: Ex-Libris Comunicação Integrada. Recuperado de https://issuu.com/fmcsv/docs/educa__o_infantil_no_brasil_-_vers_o_final
Fernandes, A. P., & Caiado, K. R.M. (2015). Evasão de alunos com necessidades educacionais especiais em escolas ribeirinhas: limites e desafios ao Atendimento Educacional Especializado. Revista Cocar, 1, 127-146.
Kappel, M. D. B., Carvalho, M. C., & Kramer, S. (2001). Perfil das crianças de 0 a 6 anos que freqüentam creches, pré-escolas e escolas: uma análise dos resultados da Pesquisa sobre Padrões de Vida/IBGE. Revista Brasileira de Educação, (16), 35-47. https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000100005
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002. Dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais e dá outras providências. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/l10436.htm
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014, 25 de junho). Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm
Lei n. 13.146,de 6 de julho de 2015. (2015, 6 de julho). Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm
Manzini, E. (2018). Política de educação especial: considerações sobre público-alvo, formação de professores e financiamento. Revista On Line de Política e Gestão Educacional, 22(esp2), 810-824. https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11914
Ministério da Educação (2012). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (MEC/SECADI). Educação do Campo: marcos normativos. Brasília: SECADI.
Pacheco, J. (2012). Dicionário de Valores. São Paulo: Edições SM.
Pagnez, K., Prieto, R., & Sofiato, C. (2015). Formação de professores e Educação Especial: reflexões e possibilidades. Olhares: Revista Do Departamento de Educação da Unifesp, 3(1), 32-57. https://doi.org/10.34024/olhares.2015.v3.320
Política Nacional de Educação Especial: equitativa, inclusiva e ao longo da vida. Brasília: MEC/SEESP, 2018. [no prelo]
Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
Portaria n. 1.793, de dezembro de 1994. (1994, dezembro). Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/port1793.pdf
Rabelo, L. C. C., & Caiado, K. R. M. (2014). Educação Especial em escolas do campo: um estudo sobre o sistema municipal de ensino de Marabá, PA. Revista Cocar, 8(15), 63-71.
Resolução CNE/CEB n. 1, de 03 de abril de 2002. (2002, 3 de abril). Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Recuperado de http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_resolucao_%201_de_3_de_abril_de_2002.pdf
Resolução CNE/CEB n. 2, de 28 de abril de 2008. (2008, 28 de abril). Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf
Resolução CNE/CEB n. 5, de 22 de junho de 2012. (2012, 22 de junho). Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Indígena na Educação Básica. Recuperado de http://www.crmariocovas.sp.gov.br/Downloads/ccs/concurso_2013/PDFs/resol_federal_05_12.pdf
Resolução CNE/CEB n. 8, de 20 de novembro de 2012. (2012, 20 de novembro). Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Recuperado de http://www.crmariocovas.sp.gov.br/Downloads/ccs/concurso_2013/PDFs/resol_federal_8_12.pdf
Resolução CNE/CP n. 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/res1_2.pdf
Resolução n. 342, de 11 de abril de 2018. (2018, 11 de abril). Consolida as Diretrizes Curriculares da Educação Básica nas Escolas do Campo e estabelece condições para a sua oferta no Sistema Estadual de Ensino. Recuperado de https://files.comunidades.net/profemarli/resolucao_0342.pdf
Rosemberg, F., & Artes, A. (2012). O rural e o urbano na oferta de educação para crianças de até 6 anos. In M. Barbosa (Org.). Oferta e demanda de educação infantil no campo (pp. 13-69). Porto Alegre: Evangraf.
Souza, M. A., & Marcoccia, P. C. P. (2011). Educação do Campo, Escolas, Ruralidades e o projeto do PNE. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, 20(36), 191-204.
Souza, M., & Marcoccia, P. (2018). Concepção de educação especial e de educação do campo: desafios político-pedagógicos comuns às escolas públicas. Interfaces da Educação, 9(27), 350-375. https://doi.org/10.26514/inter.v9i27.2930
Torres, J., & Mendes, E. (2019). Atitudes Sociais e Formação Inicial de Professores para a Educação Especial. Revista Brasileira de Educação Especial, 25(4), 765-780. https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000400014
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). (2013). Projeto Pedagógico do Curso de Graduação Licenciatura em Educação do Campo – Programa Especial de Graduação (PEG). Porto Alegre: Faculdade de Educação.
Universidade Federal de Rio Grande (FURG). (2018). Curso de Licenciatura em Educação no Campo: ênfase em Ciências da Natureza e Ciências Agrárias. Rio Grande: Pró-Reitoria de Graduação.
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). (2017). Projeto Pedagógico do Curso de Educação do Campo – Licenciatura (EaD). Santa Maria: Centro de Ciências Rurais.
Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS). (2019). Projeto Pedagógico do Curso de Graduação Interdisciplinar em Educação do Campo: Ciências da Natureza - Licenciatura. Erechim: Diretoria de Organização Pedagógica.
Universidade Federal do Pampa (Unipampa). (2016). Projeto Pedagógico do Curso de Educação do Campo – Licenciatura. Dom Pedrito: Pró-Reitoria de Graduação.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).