Casa Familiar Rural de Coronel Vivida - PR: Desafíos de la formación continua en la Pedagogía de la Alternancia
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n1p47Palabras clave:
Pedagogia da Alternância, Casa Familiar Rural, Formação de Professores e MonitoresResumen
Abstract. This investigation aimed to comprehend and evaluate the continuous education for teachers and monitors related to PEDAGOGIA DA ALTERNANCIA and how this education contributes to the professional practice. We interviewed three teachers assigned by SEED and three monitors with graduation level, assigned by ARCAFAR/SUL. In order to collect data, we used a questionnaire with open and closed questions. Evaluation regarding continuous education for teachers and monitors included questions regarding: Courses about PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA taken by these professionals? How these courses changed their everyday practice? How they understand the PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA? The bibliographic research worked and base for the reflections, including the theory by authors like Borges 2012; Caldart, 2013; Ribeiro, 2013 and Manacorda 2007. In summary, we found teachers and monitors graduation courses did not include teaching about PEDAGOGIA DA ALTERNÂNCIA, the continuous education offered to teachers and monitors is not enough, is not satisfactory or do not exist.
Descargas
Citas
Borges, I. S. et al. (2012). A pedagogia da alternância praticada pelos CEFFAs. In Antunes-Rocha, M. I., Martins, M. F. A., & Martins, A. A. (Orgs.). Territórios educativos na educação do campo: escola, comunidade e movimentos sociais (p. 37-56). Belo Horizonte, BH: Autêntica.
Braga, D. R. (2008). O conhecimento, a práxis e a formação humana na perspectiva sócio-histórica em sua relação com a educação e a formação de professores. In Anais do 7º Congresso Nacional de Educação EDUCERE (p. 4336-4347). Curitiba, PR. Disponível em: < http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2008/anais/pdf/403_446.pdf>.
Caldart, R. S. et al. (2012). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro, RJ: Expressão Popular.
Caldart, R. S. (2012). Intencionalidade na formação de educadores do campo: reflexões desde a experiência do curso “Pedagogia da Terra da Via Campesina”. In Antunes-Rocha, M. I; Martins, M. F. A. & Martins A. A. (Orgs.). Territórios educativos na educação do campo: Escola, comunidade e movimentos sociais (p. 119-142). Belo Horizonte, BH: Autêntica.
Chaves, K. M., & Foschiera, A. A. (2014). Práticas de Educação do Campo no Brasil: Escola Família Agrícola, Casa Familiar Rural e Escola Itinerante. Revista Pegada, 15(2), 76-94. Disponível em: <http://revista.fct.unesp.br/index.php/pegada/article/viewFile/3192/2810>.
Conceição, D. (2010). A Formação Continuada de Professores para a Afirmação dos Direitos dos Povos do Campo à Educação: uma análise da experiência do Programa Saberes da Terra da Amazônia Paraense (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Pará, Belém.
Ghedin, E. (2012). Perspectivas sobre a identidade do educador do campo. In Ghedin, Educação do campo: epistemologia e práticas (p. 25-28). São Paulo, SP: Cortez.
IBGE. (2016). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. [On-line]. Retirado de endereço eletrônico. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/apps/snig/v1/?loc=0&cat=-1,1,2,-2,-27,114,128&ind=4741>.
Manacorda, M. A. (2007). Marx e a pedagogia moderna. São Paulo, SP: Alínea.
MEC. (2016). Ministério da Educação. [On-line]. Retirado de endereço eletrônico. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/plano-nacional-de-formacao-de-professores/censo-do-professor>.
Plano de Implantação / Curso. Primeiro Grau Supletivo, função qualificação em agricultura nº. 2.843.062-0. Núcleo Regional de Educação de Pato Branco – Sistema integrado de documentos.
Ribeiro, M. (2013) Movimento camponês - trabalho e educação: Liberdade, autonomia, emancipação - princípios/fins da formação humana. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Santos, R. B., & Bueno, M. C. (2013). Educação do campo e pedagogia da alternância na formação do professor. Revista de História da UNIABEU, 3(4), 125-141. Disponível em: <http://www.uniabeu.edu.br/publica/index.php/reconcavo/article/view/1034>.
Souza, A. S. D., & Mendes, G. C. (2012). O trabalho docente do educador do campo e a pedagogia da alternância: elementos para reflexão e discussão. In Ghedin. Educação do campo: epistemologia e práticas (p. 251-269). São Paulo, SP: Cortez.
Vilhena Júnior, W. M., & Mourão, A. R. B. (2012). Políticas públicas e os movimentos sociais por uma educação do campo. In Ghedin. Educação do campo: epistemologia e práticas (p. 169-192). São Paulo, SP: Cortez.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).