Curso Técnico en Agroecología y la resistencia en el campo: el caso de la Escuela 25 de Mayo de Fraiburgo (SC)

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n1p107

Palabras clave:

Agroecologia, Agronegócio, Educação do Campo, Ensino Médio,

Resumen

ABSTRACT. The article discusses the high school education challenges that integrates education and work in the context of Rural Education. This theme is part of the master degree research that analyzed the High School course integrated with technical professional educational in Agroecology of the School 25 de Maio, located in the rural community of Vitória da Conquista, Fraiburgo/SC. The study used qualitative research methodology by applying a questionnaire to one of the graduates class of the school and interviews with four graduates in order to evidence the practice of the pedagogical and philosophical principles of the school Political Pedagogic Project (PPP). The results demonstrated that there is coherence between the principles and practices built and lived by the students, especially when it relates to: democratic direction; the relationship between education, work and culture; the participation in social movements as a formative element; the agroecology as part of a countryside project based on sustainable relationship between humans and nature; the close relationship between family and school and the link between theory and practice.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Alencastro, I. P. (2009). Projeto Político-Pedagógico e gestão democrática: novos marcos para a educação de qualidade. Revista Retratos da Escola, 4(3), 163-171.

Burke, T. J. (1994). Fraiburgo do machado ao computador. Curitiba, PR: Gráfica Vicentina.

Caldart, R. S. (2000). Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis, RJ: Vozes.

_______. Sobre Educação do Campo. In Santos, C. A. (Org.). (2008). Educação do Campo: campo – políticas públicas – educação. Brasília: INCRA/MDA.

Freitas, H. C. A. (2011). O curso técnico em agropecuária da Escola 25 de Maio: conflitos em torno da construção da proposta agroecológica. Revista Brasileira de Agroecologia. (6), 13-29.

Frigotto, G.; Ciavatta, M., & Ramos, M.; (2009). Vocational Education and Development. In: UNESCO. International Handbook of Education for Changing World of Work. Bonn, Germany, UNIVOC, 1307-1319.

Frigotto, G., Ciavatta, M., & Ramos, M. (2012). Ensino Médio Integrado: Concepção e contradições. São Paulo: Cortez.

Frigotto, G. (2013). Ensino Médio e técnico profissional: disputa de concepções e precariedade. Le Monde Diplomatique. http://www.diplomatique.org.br/artigo.php?id=1384. Acesso em 13 de julho de 2016.

Kuenzer, A. (2001). Ensino de 2º grau: o trabalho como princípio educativo. São Paulo, SP: Cortez.

______. (2006). A educação profissional nos anos 2000: a dimensão subordinada das políticas de inclusão. Educação e Sociedade, (27), 877-910.

_______. (2009). Ensino Médio: construindo uma proposta para os que vivem do trabalho. São Paulo, SP: Cortez.

Medeiros, L. S., & Leite, S. P. (2012). Agronegócio. In Caldart, R. et. al. Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro e São Paulo, SP: Escola Politécnica Joaquim Venâncio e Expressão Popular.

Mohr, N. E. R., & Mohr; M. F. (2007). Criação do curso técnico em agroecologia na Escola 25 de Maio: uma história coletiva de subversão à ordem. In Lenzi, L. H. C. et al. Formação de educadores em EJA no campo. Florianópolis: NUP/CED/UFSC.

Rodrigues, R. (2010). O Ensino Médio no Brasil: da invisibilidade à onipresença. In Caldart, R. (Org). Caminhos para transformação da escola: reflexões desde práticas da licenciatura em Educação do Campo. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Publicado

2016-08-03

Cómo citar

Kuhn, A. (2016). Curso Técnico en Agroecología y la resistencia en el campo: el caso de la Escuela 25 de Mayo de Fraiburgo (SC). Revista Brasileña De Educación Rural, 1(1), 107–127. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n1p107

Número

Sección

Artículos