El trabajo como principio educativo en el MST: un estudio de caso del Asentamiento Padre Réus

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n2p708

Resumen

ABSTRACT. The research carried out at the Padre Réus settlement in the municipality of Encruzilhada do Sul, in the Rio Grande do Sul, presents the problem of work as an educational principle, through the reconstitution of the trajectory of 37 families settled in their urban area of ​​Sapiranga, where worked in the footwear industry, up to the land won in agrarian reform through its process of social struggle. In this trajectory, "camp time" was presented, as a moment of preparation for work, where peasant work, land cultivation and food production are valued. The methodology of the research was based on six interviews with the workers who narrated their individual and collective experiences; the text was constructed through the analysis of the collected material, with the technique of content analysis. It can be concluded that "work" was central to the mobilization of these families to the countryside, and that "work" in the lot has been an educational principle for these families, particularly from the choices they make in the production process.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Brum, C. K. (2006). Esta terra tem dono. Disputas de representação sobre o passado missioneiro no Rio Grande do Sul. A figura de Sepé Tiaraju. Cadernos IHU Ideias 46.

Gohn, M. G. (1997). Teoria dos Novos Movimentos Sociais: paradigmas clássicos e contemporâneos. São Paulo. Edições Loyola.

Gohn. M. G. (2006). Educação não-formal na Pedagogia Social. 1 Congr. Intern. Pedagogia Social. Março.

EMATER. (2003). Plano de Desenvolvimento Econômico do Assentamento Padre Réus. Encruzilhada do Sul.

Ploeg, J. D. (2008). Camponeses e impérios alimentares: lutas por autonomia e sustentabilidade na era da globalização. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS.

Oliveira, V. L. (2012). Militância e Religião no passado e presente da luta pela terra. Sociologias Plurais, 1, 125-148.

Ribeiro, R. (2009). O trabalho como princípio educativo: algumas reflexões. Saúde e Sociedade, 18, 42-54.

Santos. R., & Costa. L. F. C. (1997). Camponeses e política no pré-64. Estudos Sociedade e Agricultura, 8, 83-117.

Shimidt, C. (1992). O tempo do acampamento: identidade político-social do sem-terra. Porto Alegre: UFRGS.

Publicado

2017-11-10

Cómo citar

Lopes, B. S., & Moretti, C. Z. (2017). El trabajo como principio educativo en el MST: un estudio de caso del Asentamiento Padre Réus. Revista Brasileña De Educación Rural, 2(2), 708–727. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n2p708

Número

Sección

Artículos