Rural Higher Education: university and social movements in dialogue in the formation of teachers

Auteurs-es

  • Maria Divanete Sousa da Silva Universidade Federal do Pará - UFPA https://orcid.org/0000-0002-6284-1505
  • Salomão Antônio Mufarrej Hage Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Hellen do Socorro de Araújo Silva Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10512

Résumé

ABSTRACT. This article reflects on the Formation of teachers from the field in the Rural Education Degree Course offered by the Federal University of Pará, Campus of Cametá/PA, in the territory of the Amazon Tocantina, with the participation of the rural social movements. It results from research developed in the Graduate Program in Education, at the Federal University of Pará, plus contributions accumulated by the Group of Studies and Research in Rural Education in the Amazon, with the participation of its members in the Universitas/Br Network, researching higher education in Brazil. It aims to analyze the process of implementing the Rural Education Degree Course - Ledoc, with the participation of social movements, as well as understanding the importance of these collectives in strengthening rural higher education in this territory. The methodology was anchored in Historical and Dialectical Materialism to understand the real movement that involved the articulation between the University and social movements, in the realization of the course, with the accomplishment of bibliographical, documentary analysis and field research. The results revealed that the political strength of the social movements drove the implementation of the formation policy for teachers in the field, in public universities, specifically in the Tocantina Amazon, which has a strong presence of social movements representing traditional and peasant peoples.

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Bibliographies de l'auteur-e

Maria Divanete Sousa da Silva, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA (PPGED). Atua como Coordenadora Pedagógica da Escola de Aplicação da UFPA. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia (GEPERUAZ) e integrante do Fórum Paraense de Educação do Campo (FPEC). 

Salomão Antônio Mufarrej Hage, Universidade Federal do Pará - UFPA

Possui mestrado e doutorado em Educação: Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, com a realização de Doutorado Sanduíche na Universidade de Wisconsin-Madison, nos Estados Unidos. É docente do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Linguagens e Saberes da Amazônia. É bolsista produtividade do CNPq, coordena o Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia e integra a Coordenação do Fórum Paraense de Educação do Campo.

Hellen do Socorro de Araújo Silva, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Educação (UFPA), Professora da Universidade Federal do Pará, Campus Universitário de Cametá/PA, do Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura e da Faculdade de Educação do Campo. Participa do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação do Campo na Amazônia e integra a Rede Universitas/Br.

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Publié-e

2020-09-24

Comment citer

Silva, M. D. S. da ., Hage, S. A. M. ., & Silva, H. do S. de A. . (2020). Rural Higher Education: university and social movements in dialogue in the formation of teachers. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10512. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10512