Social success, life story and formation of a woman the rural

Auteurs-es

  • Francinilda Honorato dos Santos Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
  • Ana Lúcia Oliveira Aguiar Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN
  • Stenio de Brito Fernandes Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Estado do Rio Grande do Norte

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10644

Mots-clés :

Life's history. Knowledge of experience. Social success. (Auto) biographical narratives.

Résumé

ABSTRACT. This study aims to understand how a woman the rural achieved social success through studies in her life and formation history, in dialogue between the knowledge of experience and academic knowledge. It is a research with a qualitative approach, developed from the theoretical contribution of the (auto)biographical method with a focus on the narratives on of a woman the rural. We point out that the teacher's contributions as a thinker and intellectual that guides the discussions about the experiences of women in the rural, and the educational dimensions, (re)signified the memories of the woman in rural and reconstructed the senses of her educational practice and formative experiences in relationship with the other in his successful trajectory of studies for his academic formation, providing (auto)knowledge and, then, (auto)formation. This is one of the possibilities to demonstrate the relevance of life stories of simple people to understand the importance of dialogue, in the social sphere, of knowledge and life trajectories of rural women. Their struggles, their achievements, their life trajectories can be added to make society rethink about projects and actions, which are related to their insertion in education and other social dimensions.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Francinilda Honorato dos Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Bacharelado em Teologia pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada - INTA. Especialização em Psicopedagogia - INTA. Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (POSEDUC) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Atualmente é secretária do Curso de Especialização em Educação da Faculdade de Educação – FE/UERN.

Ana Lúcia Oliveira Aguiar, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Graduada em História pela Universidade Federal de Pernambuco - UFP. Mestrado em Sociologia pela UFP. Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB e Pós- Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Atualmente, é professora Adjunta IV da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN e Diretora de Políticas e Ações Inclusivas da UERN.

Stenio de Brito Fernandes, Secretaria de Estado da Educação e da Cultura do Estado do Rio Grande do Norte

Graduado em Geografia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN.  Especialista em Mídia na Educação pelo Núcleo de Educação a Distância - NEAD/UERN. Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação – POSEDUC/UERN. Atualmente, é professor perm., nível IV, da Secretaria da Educação e da Cultura do Estado do Rio Grande do Norte - SEEC/RN.

Références

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora.

Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 20-28. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

Charlot, B. (2014). Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, (Coleção docência em Formação: saberes pedagógicos).

Delory-Momberger, C. (2008). Biografia, Corpo, Espaço. Tendências da pesquisa (auto) biográfica. Natal-RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus.

Freire, P. (1969). O Papel da Educação na Humanização. Revista Paz e Terra, Ano IV, (9), 123-132.

Freire, P. (1979). Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Josso, M. C. (2007). A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, 3(63), p. 413-438.

Josso, M. C. (2010). Experiências de vida e formação. 2. Ed. São Paulo: Paulus.

Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional. Rio de Janeiro: Vozes.

Publié-e

2022-02-13

Comment citer

Honorato dos Santos, F., Oliveira Aguiar, A. L. ., & de Brito Fernandes, S. . (2022). Social success, life story and formation of a woman the rural. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e10644. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10644