The perspectives and dilemmas of the policy of training field educators in the face of ultra-conservatism

Auteurs-es

  • Safira Rego Lopes Universidade Federal do Maranhão - UFMA https://orcid.org/0000-0001-6740-4657
  • Cacilda Rodrigues Cavalcanti Universidade Federal do Maranhão - UFMA

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10839

Résumé

The Degree in Rural Education is part of the context of public education policies that are connected to rural social movements. However, in face of the advancement of neoliberalism with its recent ultra-conservative version, the operationalization of this course has encountered challenges that are found from the formulation of educational policies in a market perspective to the structures of the State that shape the execution of these policies. Thus, this article aims reflecting on the perspectives and dilemmas of graduation courses in Field Education in the context of advances of ultraconservatism and neoliberalism, based on a bibliographic study. In this sense, the concept of trainer of the Degree in Rural Education is taken as a reference, from the analysis of the relationship between the State, social movements and public policies, seeking to identify the challenges these courses face in the current context so as to carry out its conception. Our reflections lead to the conclusion that the Degree in Rural Education, as formulated by the rural education movement, is threatened in the context of ideological persecution, budget cuts and regulatory frameworks that contradict its prospects for training educators and they can only assert its existence as an action against hegemony.

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Bibliographies de l'auteur-e

Safira Rego Lopes, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Pedagoga pela Universidade Federal do Maranhão. Mestranda em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Maranhão. Professora de séries iniciais na Secretaria Municipal de Educação de Paço do Lumiar de 2016 a 2019. Professora de educação infantil na Secretaria Municipal de educação de São Luís desde 2018. Foi monitora no Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária nos projetos Pedagogia da Terra - Tradicional e Pedagogia da Terra - Territórios da Cidadania da Universidade Federal do Maranhão.

Cacilda Rodrigues Cavalcanti, Universidade Federal do Maranhão - UFMA

Pedagoga e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Maranhão e Doutorado em educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. É coordenadora geral do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Políticas Públicas de Educação e membro da Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação. Vice-presidente da Apruma Seção sindical do Andes. É professora do Curso de Pedagogia e professora colaboradora do Programa de Políticas Públicas da Universidade Federal do Maranhão.

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Publié-e

2020-12-04

Comment citer

Rego Lopes, S., & Rodrigues Cavalcanti, C. (2020). The perspectives and dilemmas of the policy of training field educators in the face of ultra-conservatism. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10839. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10839

Numéro

Rubrique

Dossiê temático: Política e Gestão da Educação em Tempos de Retrocessos