Reflexes of the Pandemic in school dropout/exit: the democratization of access and permanence
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10844Résumé
ABSTRACT. The study focuses on educational policies, focusing on the National Education Plan (PNE / 2014) and the State Education Plan (PEE/2015) of the State of Tocantins. This is a bibliographic research, through the trajectory of the process of elaborating the PNE / 2014 and the subnational plans, emphasizing the conditions of preparation, monitoring and evaluation, and publicizing the results achieved. The objective of the investigation is to analyze the results of the State of Tocantins, based on the reports published by PNE/2014. In view of the analysis, it is possible to state that the process of monitoring and evaluating the evolution of the goals proposed in the PEE/2015 compromised by the failure to comply with the planned steps. Thus, the investigation goes back to some repercussions, demonstrating that the dropout / dropout rates of students became more manifest between the initial period and the present moment of the pandemic. Covid-19 is an aggravating factor in school dropout, highlighting the need for coping actions to combat it, especially in this context of uncertainty and in view of the impacts of the pandemic on education.
Téléchargements
Références
Constituição da República Federativa do Brasil. (1988, 05 de outubro) Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao /ConstituicaoCompilado.htm.
Cieb. (2020). Planejamento das Secretarias de Educação do Brasil para ensino remoto. Recuperado de: https://cieb.net.br/wp-content/uploads/2020/04/CIEB-Planejamento-Secretarias-de-Educac%C3%A3o-para-Ensino-Remoto-030420.pdf
Comitê Gestor da Internet no Brasil. (2019). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC domicílios. São Paulo, SP: Comitê Gestor da Internet no Brasil.
Dourado, L. (2011). Plano Nacional de Educação como Política de Estado: Antecedentes Históricos, Avaliação e Perspectivas. In Dourado, L. (Org.). Plano Nacional de Educação (2011-2020): avaliação e perspectivas (pp. 17-60). Goiânia, GO: UFG.
Dourado, L., Junior, G., & Furtado, R. (2016). Monitoramento e avaliação dos planos de educação: breves contribuições. Rbpae, 32(2), 449-461. https://doi.org/10.21573/vol32n22016.67198
Faleiro, M. (2016). Plano Nacional de Educação: Intenção e Realidade. In Oliveira, J. et al. (Orgs.). Planos de Educação e ações Articuladas (pp. 57-78). Camaragibe, PE: Ccs Gráfica e Editora.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2019). Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação. http://portal.inep.gov.br/
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020). Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação. http://portal.inep.gov.br/
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2019). Sinopse estatística da educação básica. Recuperado de: http://portal.inep.gov.br/web/guest/resultados-e-resumos
Lagares, R. (2019). Políticas Públicas Educacionais no Tocantins (2019-2022): Para onde caminha o sistema estadual. In Adrião, T. et al. (Orgs.). Políticas e prioridades para educação básica dos governos estaduais eleitos em 2018: para onde os sistemas estaduais caminham? (pp. 62-80). Brasília: ANPAE.
Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. (2014, 25 de junho). Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Recuperado de: http://pne.mec.gov.br/Federal
Lei n. 2977 de 08 de julho de 2015. (2015, 08 de julho). Aprova o Plano Estadual de Educação PEE (2015-2025) e adota outras providências. Recuperado de: https://www.deolhonosplanos.org.br/
Lei n. 1859, de 06 de dezembro de 2007. (2007, 06 de dezembro). Aprova o Plano Estadual de Educação PEE e dá outras providências. Recuperado de: https://www.al.to.leg.br/arquivos/8461.pdf
Loureiro, W. (2016). Os Planos de Educação: Estadual e Municipal. In Oliveira, J. et al. (Orgs.). Planos de Educação e Ações Articuladas (pp.17-36). Camaragibe, PE: CCS Gráfica e Editora.
Marcon, K. (2020). Inclusão e exclusão digital em contextos de pandemia: que educação estamos praticando e para quem? Criar Educação, 9(9), 80-103. http://dx.doi.org/10.18616/ce.v9i2.6047
Ofício n. 025. (2019, de 10 de dezembro). Solicita informações sobre o Monitoramento do PEE Tocantins. Palmas, TO: Fórum Estadual de Educação.
Pelissari, L (2012). O fetiche da tecnologia e o abandono escolar na visão de jovens que procuram a educação profissional técnica de nível médio (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Paraná, Curitiba.
Portaria n. 1739, de 26 de setembro de 2014. (2014, 26 de setembro). Recuperado de: https://diariooficial.to.gov.br/busca/?por=edicao&edicao=4226.
Vieira, S. (2014). Planos e políticas educacionais: das concepções às práticas. In Souza, D. et al. (Orgs.). Planos de Educação no Brasil: Planejamento, Políticas, Práticas (pp. 55-72). São Paulo, SP: Loyola.
Vieira, S. (2007). Política(s) e Gestão da Educação Básica: revisitando conceitos simples. Rbpae, 23(1), 53-69.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).